mandag den 12. maj 2014

Dyrekort giver leg og læring i skolegården

Samlekort med verdens dyr er blevet lidt af en dille i de danske skolegårde, og eksperter hæfter sig ved kampagnens kombination af leg og læring De fleste danskere har formentlig på et tidspunkt i deres liv samlet på samlekort, hvad enten det har været med fodboldstjerner, Pokémon-figurer eller verdens dyr på. Opfindelsen er på ingen måde ny, men samlermanien har fået fornyet liv med Bilkas og føtex' seneste loyalitetskampagne med dyrekort.

Kampagnen, der er et samarbejde med Animal Planet, bærer titlen "Udforsk Verdens Dyr". Idéen er nemlig at kombinere leg med læring, så både børn og voksne lærer noget nyt om verdens dyr, samtidig med at de får en sjov leg ud af det. Og den kombination ser ud til at være særdeles populær.

Millioner af kort i omløb
Siden lørdag den 22. marts har kunder i landets Bilka- og føtex-butikker kunnet få udleveret fire dyrekort, hver gang de har købt for 100 kroner. Antallet af udleverede samlekort har allerede rundet syv millioner, og derudover har kunderne købt over 100.000 samlemapper til kortene.

- Både vores kunder og medarbejdere har taget virkelig godt imod kampagnen, og det er en fornøjelse at se, at vi med samlekortene kan give en ekstra indkøbsoplevelse i butikkerne. Ligesom med guldmærkerne kan vi også se, at folk samler dyrekort til andre end sig selv. I mange familier er det ligefrem blevet en fælles mission at få samlet så mange kort som muligt, siger Mette Maix, direktør for føtex.

Jagten på den komplette samling foregår dog ikke kun i butikkerne. Også på nettet og i skolegårdene er bytteriet i fuld gang. På udvalgte dage arrangerer Bilka og føtex desuden særlige byttearrangementer i butikkerne, hvor kunderne kan forsøge at bytte sig til de kort, de mangler.

Mere end underholdning
Hos VIA University College ser chefkonsulent Louise Kolind-Sporring positivt på kampagnen, der ifølge hende bidrager med mere end blot underholdning.

- Kampagnen er et rigtig godt og populært tiltag, der kan være med til at fremme både børns leg, læring og udvikling. Ved at spille sammen og bytte kort interagerer børnene, udvikler deres sprog og lærer de sociale spilleregler. Der er således mange gevinster ved, at børnene spiller med disse kort – ud over den faglige viden, de tillærer sig, når de behandler de konkrete dyrekort, siger hun.

Hos Instituttet for Fremtidsforskning betegner forfatter, legetøjsforsker og forskningschef ved Excellent Play Jørn Martin Steenhold kampagnen som et godt initiativ, der minder ham om dengang, han selv samlede på dyrekort som barn.

- Jeg syntes, det var vældig interessant at lære om dyr på den måde. Og i dag er det nok endnu mere spændende for børn at høre om verdens dyr, fordi de har meget lettere adgang til dem i forvejen på tv og nettet. Børn er meget videbegærlige, og samlekortene er en rigtig god måde for børnene at få viden på, fordi de legende elementer styrker børns lyst til at lege, siger han.

Jørn Martin Steenhold mener desuden, at når først samlekortene er nået ud i skolegårdene, har børnene for alvor taget kampagnen til sig.

Kampagnen, der gælder alle Bilka- og føtex-butikker samt Bilka.dk, løber frem til og med fredag den 2. maj.

Læs mere her

tags: direktør, Bilka, fodbold, sprog, forfatter,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar