mandag den 18. april 2016
Husk dette, når du bruger konfirmationspengene
Når konfirmationen er ovre, skal mange konfirmander ud og bruge de ofte store pengegaver til iPads og lækkert tøj. Men ifølge en undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er mange ikke klar over, hvad de har ret til, hvis det nyindkøbte skal byttes eller går i stykker.For mange unge er konfirmationen første gang, de har store pengebeløb mellem hænderne og som nyudklækket forbruger ryger pengene let, uden at reklamationsret, bytteregler og fortrydelsesret bliver givet mange tanker.
Her giver advokat Kristian Weber fra Advodan alle konfirmander og forældre en guide til, når konfirmationspengene skal veksles til lækre produkter.
BUTIKSKØB KAN IKKE BYTTES
Der gælder forskellige regler, alt efter om de nye sko er købt i en fysisk butik eller på nettet. I en butik kan du som udgangspunkt ikke fortryde dit køb kun, hvis den pågældende butik har en bytte- eller returservice. Husk derfor altid at spørge til den enkelte butiks betingelser og tidsfrister for fortrydelse, inden du betaler for varen.
I en netbutik derimod har du altid som minimum 14 dages fortrydelsesfrist, fra du modtager varen. Det gælder i alle netbutikker, både danske og inden for EU. Inden for denne frist skal du klart og tydeligt fortælle butikken, hvis du fortryder købet. Du har yderligere 14 dage til at returnere varen, og du skal som udgangspunkt selv betale returportoen.
DER KAN VÆRE FORSKEL PÅ BYTTERET OG RETURRET
Vær opmærksom på, om den fysiske butik tilbyder bytteret eller returret. Ved bytteret kan du inden for den angivne tidsfrist kun bytte varen til en anden vare eller få et tilgodebevis til butikken. En returret derimod betyder, at du har ret til at få pengene for varen tilbage.
VAREN MÅ IKKE VÆRE BRUGT
Hvis du vil levere varen tilbage, må du ikke have brugt blusen eller iPhonen. Varen skal nemlig kunne sælges som ny igen. Har du købt varen på nettet, gælder der lidt andre regler alt efter hvilken type vare, der er tale om.
Tøj må du fx gerne prøve, lige som du ville gøre i en butik. Hvis varen er brugt mere end det, kan du ikke få alle pengene retur. En printer eller en fladskærm må gerne pakkes ud, men du må fx ikke lave testprints eller indstille kanaler. For musik, film og software, der er plomberet, gælder det, at du ikke kan fortryde købet, hvis du har brudt plomberingen. Derfor kan det være en god idé at afprøve elektronik og software i butikken, før du beslutter dig for at købe det.
HUSK AT GEMME DIN BON
Bonen er dit bevis på, at og hvornår du har købt varen. Husk derfor altid at gemme bonen i minimum to år. Hvis varen går i stykker eller har fabrikationsfejl, har du nemlig to års reklamationsret, hvor du kan få repareret eller erstattet varen. Under visse omstændigheder kan du også få pengene tilbage.
FAKTA - DINE KLAGEMULIGHEDER:
- Hvis du fortryder dit køb og ikke er tilfreds med den måde, butikken håndterer det på, kan du kontakte det relevante klagenævn for butikkens branche. Det konkrete klagenævn skal være oplyst på butikkens hjemmeside.
- Har du købt varen på fx en fransk netbutik, skal du i stedet benytte den fælleseuropæiske klageplatform ODR: http://ec.europa.eu/odr
FAKTA - UNDERSØGELSE FOR KONKURRENCE- OG FORBRUGERSTYRELSEN
- Foretaget af YouGov for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen blandt 443 danskere i alderen 15-19 år.
- Undersøgelsen er foretaget i maj-juni 2015.
- 75 procent af de 15-19-årige ved ikke, at returret er noget, som butikken selv kan vælge at tilbyde som en service.
- 47 procent ved ikke, at de har 14 dages fortrydelsesret, når de handler på nettet.
Læs mere her
tags: euro, EM, EU, penge, fladskærm, iPhone,
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar