Hvordan fremmer jeg aktivitet i timerne Hvordan motiverer jeg de studerende til at arbejde med stoffet mellem timerne Og hvordan vælger jeg aktiviteter, som fremmer de studerendes læringsudbytte I deres nye bog Effektiv holdundervisning guider Anna Bager-Elsborg og Kim Jesper Herrmann læseren gennem undervisningens forskellige faser trin for trin i 10 overskuelige kapitler. Effektiv holdundervisning er en praksisnær guide til nye undervisere, som skal varetage undervisning på hold på universitetsniveau. Det vil sige studenterundervisere, instruktorer, undervisningsassistenter, ph.d.-studerende, eksterne lektorer og andre i begyndelsen af deres undervisningskarriere
Bogens omdrejningspunkt er de mange valg, undervisere står over for at skulle træffe som del af deres undervisningspraksis, fx:
Hvordan vælger jeg læringsaktiviteter, som med størst sandsynlighed fremmer de studerendes læringsudbytte
Hvordan fremmer jeg aktivitet i timerne
Hvordan kan jeg bruge spørgeteknik til at invitere de studerende ind i den faglige samtale
Hvordan motiverer jeg de studerende til at arbejde med stoffet mellem timerne
Bogen tager udgangspunkt i de seneste 10 års internationale, universitetspædagogiske forskning. Ved brug af tjeklister, skemaer og diagrammer hjælper bogen nye undervisere til at planlægge og gennemføre studenterrettet undervisning, som fremmer aktivitet i og forberedelse mellem timerne.
Om forfatterne
Anna Bager-Elsborg er ph.d. studerende, og Kim Jesper Herrmann er adjunkt. Begge ansat ved Center for undervisning og Læring på Aarhus Universitet.
Ønskes interview med forfatterne kan de kontaktes på:
Kim Jesper Herrmann kh@au.dk - 8716 4737
Anna Bager-Elsborg abager@au.dk 8716 4732
Effektiv holdundervisning
- En håndbog for nye undervisere på universitetsniveau
Af Anna Bager-Elsborg & Kim Jesper Herrmann
124 sider vejl. pris 125 kr.
ISBN: 9788759320198
1. udgave 2014
Læs mere her
tags: Aarhus Universitet, interview, undervisning, studerende, forfatter, 2014,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar