Den igangværende debat i medierne om lovligheden af studenterkørsel i veteranlastbiler er ifølge en af Danmarks største inden for studenterkørsel helt afsporet. Loven skal naturligvis overholdes alt andet er sikkerhedsmæssigt uforsvarligt og konkurrenceforvridende, lyder det. En kampagne fra Rigspolitiet sidste sommer har affødt en ophedet debat om brug af veteranlastbiler til studenterkørsel. På trods af at Bekendtgørelsen indenfor området er klar, og der i gentagne svar fra Justitsministeriet ikke sås nogen tvivl om hvordan reglerne skal tolkes, så insisterer flere vognmænd på at de føler sig uretfærdigt behandlet, og at der bør gives en speciel dispensation, hvis ikke Rigspolitiet vil risikere at der opstår ballade når studenterne skal på tur til sommer.
Nu tager en af Danmarks største virksomheder inden for studenterkørsel bladet fra munden:
- Nu må nok være nok. Debatten er de seneste uger blevet helt afsporet med vognmænd, der truer med at trodse både dansk og europæisk lovgivning. Det skader vores branche, at der er nogle få, der ikke kan finde ud af at overholde reglerne, til stor fare for studenternes sikkerhed. Vi mener at fartskriverne er en enkelt brik i puslespillet og at det grundlæggende problem er at køretøjer som anvendes til erhvervsmæssig kørsel slet ikke hører hjemme under veteranbilsordningen. At indregistrere et køretøj som veteran giver en række fordele herunder fritagelse fra fartskriver, men mere centralt fritagelse fra krav om partikelfilter, 8 års synsinterval og meget reduceret vægtafgift og forsikring. Dertil kommer så at vi som vel de eneste i branchen, efter skats anvisning, afleverer salgsmoms af hele omsætning. Samlet set er der tale om en helt urimelig konkurrence situation og gambling med traditionen. Ja, det er hårde beskyldninger, men det er faktisk den virkelighed, vi møder, siger Lars Frederiksen fra !AMOK studenterkørsel.
!AMOK studenterkørsel er resultatet af en fusion af Studenterkørsel Aalborg og Kærsholm Studenterkørsel, og virksomheden har i dag 35 tidligere militærlastbiler, der kører studenterkørsel over hele landet. Virksomheden frygter, at den megen debat i medierne kan få politikkerne til helt at forbyde traditionen med studenterkørsel, der kræver en særlig tilladelse:
- At køre rundt i et køretøj med 25 halvfulde studenter på et åbent lad er jo lidt halvtosset, men vi mener sagtens, at det kan gøres forsvarligt, hvis ellers reglerne overholdes. Det vil vi gerne slå et slag for, så branchens ry ikke ødelægges af brodne kar. Først og fremmest siger Bekendtgørelsen om registrering af køretøjer mv entydigt at køretøjer indregistreret under veteranordningen ikke må benyttes til erhvervsmæssig transport, hvilket naturligvis er tilfældet når visse udbydere har 20-25 veteranlastbiler udelukkende til det formål at benytte dem til at fragte studenter land og rige rundt hver sommer, fortsætter han.
Den aktuelle debat drejer sig specielt om brug af fartskrivere i veterankøretøjer til studenterkørsel. Er et køretøj over 35 år gammelt, kan det indregistreres under veteranordningen, og det giver en række fordele i form af undtagelser fra det normale regelsæt fx fritagelse fra fartskriver. Dog er det blot EU regler som aktuelt drøftes bla. af juraprofessor på Københavns Universitet Kirsten Ketscher: - Forordningen er meget præcis. Biler, der kører erhvervskørsel, skal have et kontrolapparat, siger hun blandt andet til Dagbladet Roskilde den 20. januar 2015.
Rigspolitiet gennemførte i sommeren 2014 en række kontrolaktioner, der førte til advarsler til vognmænd der kørte studenterkørsel. Efterfølgende var retorikken ret klar: - Fordi det er et område, der ikke har været fokus på fra politiets side tidligere, vælger vi at sige, at de militærlastbiler, der har veteranstatus får en mundtlig påtale i år med pålæg om at hvis de vil køre studenterkørsel næste år (2015, red.), skal de enten have installeret et kontrolapparat til køre-hviletid eller også skal de søge dispensation hos Rigspolitiet, siger operativ leder i Midt- og Vestsjællands Politis Tungtvogncenter Øst Paw Kaltoft til Dagbladet Køge den 1. juli 2014.
Ifølge !AMOK studenterkørsel er overholdelse af lovgivningen forbundet med en række større omkostninger for den lovlydige del af branchen. Det koster eksempelvis alene cirka 30.000 kroner at installere et partikelfilter i en lastbil, og ofte skal der to chauffører på en studenterkørsel for at overholde køre-hviletidsbestemmelserne.
- For os at se kan der ikke være tvivl om, hvordan reglerne er for studenterkørsel, og så er flere års ulovlig praksis ikke en gyldig undskyldning. Det kan simpelthen ikke passe at det i dagens Danmark er muligt for en vognmand lige at skubbe koen til side og fjerne høet fra ladet, og så få lov til at fragte unge studenter i en gammel lastbil han får synet hvert 8. år hvilket jo er særligt kritisk når man tænker på at de gamle lastbiler oftest har 1-kreds bremsesystem. Derfor vil vi gerne opfordre alle til fair konkurrence ikke mindst også for sikkerhedens skyld. Lad være med at indregistrere studenterbilerne som veteranbiler. Der skal jo blot en enkelt alvorlig ulykke til, inden studenterkørsel er en saga blot især hvis vi ikke overholder reglerne, slutter Lars Frederiksen.
Han overvejer i øjeblikket sammen med flere andre kolleger fra branchen at stifte en brancheforening, der kan indføre et synligt mærke på bilerne, så kunderne og andre har garanti for, at reglerne overholdes.
Læs mere her
tags: Danmark, euro, København, lastbil, politi, Justitsminister, EU, Køge, lovgivning, brancheforening, Aalborg, Roskilde, Vestsjælland, omsætning, virksomhed, Justitsministeriet, omkostninger, moms, konkurrence, Ford, 2014, Københavns Universitet,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar