Nye forskningsresultater, der sætter fokus på effekten af påtaler som metode til at sikre, at de unge udvikler sig inden for samfundets normer, viser blandt andet, hvilke påtaler der trigger modstand hos de unge, og hvilke der får dem til at samarbejde med de ansatte.
I de seneste år er der sat stort fokus på kvaliteten af det arbejde, der gøres på området for anbragte børn og unge, og massive krav er fremkommet om, at arbejdet i langt højere grad skal funderes på viden. I dette endnu relativt uudforskede område, hvor der mere end nogensinde før kræves evidens for de pædagogiske metoder, er der netop nu fremkommet nye forskningsresultater, der sætter fokus på effekten af 'påtaler' som metode til at sikre, at de unge udvikler sig til at kunne agere indenfor samfundets regler og normer.
Effekten af de metoder, der anvendes til at socialisere anbragte børn og unge, er stadig ikke systematisk undersøgt. Endvidere er undersøgelser, af den rolle som sproget spiller i socialiseringsprocesser, næsten udeladt af forskningen. Men i 2011 ansatte det socialpædagogiske opholdssted Fonden Kanonen antropologen, Rebekka Vetter, til at gennemføre et ErhvervsPhD-projekt, der skulle sætte fokus på virkningen af den socialiseringspraksis, der foregår på opholdsstedet gennem samtalerne mellem anbragte og ansatte. Resultaterne af dette sprogvidenskabelige forskningsprojekt er netop nu udkommet.
Undersøgelsen, der som sagt, har sat fokus på brugen af 'påtaler', viser hvilke konsekvenser forskellige typer af 'påtaler' har for samspillet mellem de unge og de ansatte i samtalen. Det vises blandt andet hvilke 'påtaler', der trigger modstand hos de unge og hvilke, der får dem til at samarbejde med den ansatte. Der knyttes således en direkte sammenhæng mellem de metoder, der benyttes i opdragelsen, og de unges måde at reagere på opdragelsen. Herved udfordres nogle af de almene antagelser, der eksisterer, om at anbragte unge primært er problematiske på grund af fx deres tidligere opvækstvilkår, deres mentale tilstand eller behov for at få status i ungegruppen ved at hævde sig i forhold til de ansatte.
Forskningsresultaterne har udmøntet sig i konkrete anbefalinger, der kan være med til at styrke de ansattes kommunikative kompetencer til at understøtte de unges udvikling i en positiv retning med selvværd og sociale kompetencer. Mere specifikt, kan resultaterne guide de ansatte i hvordan de, gennem deres samtaler med de unge, kan være med til at stimulere de unge til at udfolde sig som indre-styrede moralske individer. Undersøgelsens resultater giver endvidere et solidt grundlag for empirisk funderede refleksioner omkring sammenhængen mellem teori og praksis på det socialpædagogiske og pædagogiske område. Sidst, men ikke mindst, er der, på baggrund af undersøgelsen, endvidere basis for udviklingen af begreber, der kan udmønte sig i et fælles fagsprog, der skal gøre det lettere for praktikerne at diskutere deres metoder og disses tilknytning til teorier på området.
I et samarbejde med Ung Liv, der er et center for kognitiv terapi ledet af psykologen Marianne Schøler, igangsatte Fonden Kanonen allerede tilbage i 2013 et videreuddannelsesforløb, hvorigennem virksomhedens medarbejdere får deres behandlingsmæssige kompetencer opgraderet i forhold til den type af unge, der anbringes på opholdsstedet. Resultaterne af ErhvervsPhD-projektet hjælper således med til yderligere at støtte op om nogle af de opkvalificerende tiltag, der allerede er igangsat.
Særligt folk med tilknytning til anbringelsesområdet kan gavne af den viden, der er et resultat af Fonden Kanonens opkvalificeringstiltag.
Derfor udbyder Fonden Kanonen en række temadage i foråret 2015 for de som ønsker at vide mere om og lære af det arbejde, der er igangsat på baggrund af forskningsprojektet, samt Fonden Kanonens samarbejde med Ung liv. Således, vil både Marianne Schøler og Rebekka Vetter stå for at formidle indholdet af deres arbejde på disse dage.
For nærmere informationer om disse temadage kan interesserede besøge Fonden Kanonens hjemmeside: www.kanonen.dk.
Læs mere her
tags: 2011, uddannelse, 2013, virksomhed, videnskab, opkvalificering, sprog, forskningsresultat, Forskning, forskningsprojekt,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar