Nye redskaber skal give pædagogerne i Tønder Kommune endnu bedre forudsætninger for at stimulere børnenes sproglige udvikling i samarbejde med forældrene
Pædagogerne i Tønder Kommunes daginstitutioner skal være endnu bedre til at stimulere børnenes sproglige udvikling. Det er baggrunden for, at Børn- og Skoleforvaltningen nu er klar med en række nye aktiviteter og tilbud til det pædagogiske personale og nøglepersoner i kommunen.
- Konceptet tager udgangspunkt i en sprogpakke, som Servicestyrelsen har lanceret for at opkvalificere sprogindsatsen i dagtilbuddene over hele landet, oplyser pædagogisk konsulent på dagtilbudsområdet, Helle Vibeke Hansen.
Første trin i Tønder Kommune bliver et gå hjem-møde i Skærbæk Fritidscenter den 17. maj for alle relevante medarbejdere inden for området. Her vil deltagerne få en generel orientering om regler og krav vedrørende sprogvurdering og sprogstimulering i dagtilbuddene. De vil også få information og vejledning om, hvad de kan gøre i hverdagen for at bidrage til at udvikle børnenes sprog.
I løbet af efteråret gennemgår 4 centrale nøglepersoner og ca. 50 pædagoger desuden et undervisningsforløb om sproglig stimulering af børn i dagtilbuddene.
- Det er helt afgørende, at personalet har de rigtige værktøjer og kompetencer, så de så tidligt som muligt kan spotte de børn, hvor de har en formodning om, at børnene kan have behov for sprogstimulering. Med det gode tiltag fra Servicestyrelsen tror vi på, at personalet får de nødvendige redskaber, så de bliver endnu bedre til at løse opgaven i tæt samspil med forældrene, siger Helle Vibeke Hansen.
At arbejde med sprogvurdering og sprogstimulation er velkendt for pædagogerne i Tønder Kommune, men med den seneste lovændring for sprogvurdering følger der nye opgaver, som også skal løses.
Fakta:
Syddansk Universitet, professionshøjskolerne UCC, VIA og UC Lillebælt samt Center for Offentlig Kompetenceudvikling har på vegne af Servicestyrelsen fået til opgave at udvikle og gennemføre en efteruddannelsespakke målrettet pædagogisk personale i dagtilbud og nøglepersoner i kommuner i forhold til sprogvurdering og sprogindsatser. På landsplanen uddannes op mod 6.000 fagpersoner i løbet af 2011-2012.
Formålet med efteruddannelsen er at give personalet viden og redskaber, så de bliver i stand til at:
identificere børn, der har behov for en sprogindsats
vælge den sprogindsats og pædagogisk aktivitet/metode, der skal iværksættes
En væsentlig del af sprogarbejdet består i at vejlede forældrene om at skabe et godt sprogligt miljø i hjemmet. Derfor sætter uddannelsespakken også fokus på, hvordan pædagogerne indgår i dialog og samarbejde med forældrene om barnets sproglige udvikling.
Læs mere her
tags: 2011, uddannelse, 2012, Skærbæk, Tønder, Lillebælt, efteruddannelse, undervisning, Syddansk Universitet, sprog, miljø, værktøj, Fakta,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar