En ny evaluering viser, at Ungepakke 2 er en succes. Det er i høj grad kommunernes fortjeneste, mener KL.
Ungepakke 2 blev til i 2009 og havde som mål at få flere unge i beskæftigelse eller uddannelse. En ny evaluering fra Epinion, Pluss Leadership og CEFU Center for Ungdomsforskning viser, at det er lykkedes.
Evalueringen kalder Ungepakke 2 for et vellykket samarbejdsprojekt, som har bidraget til at få de unge væk fra sofaen.
Fra januar 2011 til juni i år er gruppen af unge mellem 15 og 17 år, der ikke er i beskæftigelse eller uddannelse, faldet fra 5.611 til 3.411.
Det bekræfter, hvad KL tidligere sagt, nemlig at ungepakken fungerer, og det er langt hen ad vejen kommunernes fortjeneste. Vi formår både at tilbyde de unge et kvalificeret forløb i samarbejde med produktionsskoler, erhvervsskoler og gymnasier, så de ikke falder tilbage til sofaen, siger formand for KL s Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalg Jacob Bundsgaard.
Han henviser til, at KL allerede i foråret udsendte et erfaringskatalog, der viser, hvordan kommunerne arbejder med Ungepakke 2, og dermed, hvordan de gode resultater som evalueringen viser, er opnået.
I evalueringen bliver det foreslået, at det fremtidige fokus skal ligge på at skabe alternative tilbud til de unge, som ikke er parat til at tage en ungdomsuddannelse. Her er KL ikke fuldstændig enig:
Det er vigtigt, at vi har nogle gode tilbud til de unge, som ikke er parate til en ungdomsuddannelse. Kommunerne har allerede en række gode tilbud på det område, fx erhvervsgrunduddannelse (EGU), produktionsskole og ungdomsskole og mange andre lokale tilbud .
Det er vigtigt, at uddannelse leder til et job og helst via de almindelige gymnasier og erhvervsskoler. Derfor er det vigtigere at sætte fokus på overgangen fra grundskole til de ordinære ungdomsuddannelser. Det er jo det, som den stående debat om inklusion handler om. Eksklusion er at sende de unge hen i nogle alternative tilbud, som ligger uden for normalsystemet. I stedet skal vi se på, hvordan vi får det normale system til at inkludere så mange som muligt, siger Jacob Bundsgaard.
Han tilslutter sig evalueringens anbefaling om at øge fastholdelsen af de unge på ungdomsuddannelserne:
Frafaldet fra erhvervsskolerne er en stor udfordring. Næsten halvdelen af dem, der begynder, falder fra. Der er behov for meget mere samarbejde mellem kommuner og gymnasier og erhvervsskoler bl.a. for at nedbringe frafaldet .
Vi har alle et ansvar. Overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse skal være mere jævn og føles mere sammenhængende for de unge. Sidst på året sætter vi fokus på det i et nyt samarbejde mellem KL og 26 kommuner og deres gymnasier og erhvervsskoler, siger Jacob Bundsgaard.
Læs mere her
tags: 2009, 2011, uddannelse, grunduddannelse, beskæftigelse, ungdomsskole,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar