tirsdag den 15. april 2014

Kampagner flytter adfærd

Får Sundhedsstyrelsens kondomkampagne flere unge til at ændre adfærd Det er et af de spørgsmål, som er blevet undersøgt i en rapport, som Sundhedsstyrelsen har fået udarbejdet af Advice A/S. Rapporten ser på, om kampagnerne har medført ændringer i adfærd hos målgrupperne.
Sundhedsstyrelsen gennemfører hvert år en række informationskampagner, som sætter fokus på de mest udbredte risikofaktorer, der har stor folkesundhedsmæssig betydning. Det gælder for eksempel alkohol, tobak og seksuel sundhed. Sundhedsstyrelsens kampagner består typisk både af eksponering af budskaberne i medierne, samt af lokale indsatser via et samarbejde med kommuner og andre lokale aktører.

DOKUMENTERET EFFEKT AF KAMPAGNER

Rapportens konklusion er, at Sundhedsstyrelsens kampagner på flere sundhedsområder har dokumenterede adfærdsændringer, som må antages at skyldes kampagnerne. Effekten er særlig tydelig i forhold til kampagner på tobaksområdet.

Effekten af forebyggelseskampagner kan generelt måles ud fra kendskab, viden, holdning og adfærd. Vi ved allerede på baggrund af det løbende evalueringsarbejde med kampagnerne, at forebyggelseskampagnerne har en målt effekt i forhold til kendskab, viden og holdning. Fokus i denne undersøgelse har derfor været, at se fortrinsvis på om der også er en dokumenteret effekt på adfærd og handling. Rapporten slår fast, at kampagner også kan få folk til at handle og ændre adfærd.

KAMPAGNER OG ADFÆRDSÆNDRING

Undersøgelsen viser også, at:

Antallet af rådgivningssamtaler hos STOPLINIEN er i 2009 steget med ca. 400 procentsammenlignet med 2008, hvor der ikke var kampagneaktiviteter. STOPLINIEN oplyser, at 19 procent af deres deltagere rent faktisk stopper med at ryge efter 1 år.

Andelen af nye rådgivningssamtaler med personer, som ikke tidligere havde benyttet sig af STOPLINIEN, steg markant fra 30 procent i kontrolperioden (okt. '08 – jan. 09) til ca. 70 procent i kampagneperioden (okt. '09 – jan. 10). Således var der mere end dobbelt så mange førstegangsopkald end tidligere, hvilket viser, at kampagnen fik mange til at ændre adfærd.
Sundhedsstyrelsens klamydiakampagne havde fra 2004-2008 fokus på, at man skulle lade sig teste. Herefter sås en stigning i antal af testede. I 2009 ændrede Sundhedsstyrelsen fokus til at være kondombrug. Fra 2009 er antallet af klamydiatilfælde faldet hvert år, særligt blandt unge kvinder, som var kampagnens primære målgruppe.

Der findes på tværs af internationale studier stærke sammenhænge mellem at blive eksponeret for en kampagne til at ændre adfærd, for eksempel bruge rådgivningstilbud og søge information.
Formålet med informationskampagnerne er blandt andet at sætte sundhedsemner på dagsordenen, give befolkningen et informeret grundlag til at træffe beslutninger på om deres sundhedsadfærd samt at give handlingsanvisninger og hjælp, for eksempel til hjælp til rygestop.

Læs mere her

tags: 2009, 2008, Sundhedsstyrelsen, tobak, rygestop,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar