Forbrugerombudsmanden offentliggør i dag sin nye vejledning om børn, unge og markedsføring. Vejledningen er ajourført med de nyeste trends og medier. Det styrker beskyttelsen af børn og unge. Alkohol, rusmidler, sundhed, skjult reklame og brug af børn og unge som reklamekanaler på eksempelvis blogs. Det er blot nogle af de forhold, som Forbrugerombudsmanden tager højde for i sin nye og reviderede udgave af vejledningen om børn, unge og markedsføring.
Der opstår løbende nye former for markedsføring. Det gælder især på nettet, hvor kommercielle budskaber i dag bliver spredt via blogs og sociale medier.
Forbrugerombudsmanden har opdateret sin vejledning om børn, unge og markedsføring, så den omfatter de nye trends og medier. Det styrker beskyttelsen af børn og unge.
I 2013 trådte der nye bestemmelser i kraft i markedsføringsloven, der forbyder enhver form for omtale af rusmidler i reklamer rettet mod børn og unge.
Markedsføringsloven er teknologineutral. Vejledningen er derfor relevant for al markedsføring rettet mod børn og unge, uanset hvilket medium markedsføringen optræder i.
Vejledningen er ikke udtømmende, og det vil bero på en konkret vurde-ring, om en reklame bevæger sig inden for grænserne af det lovlige.
Forbrugerombudsmand Henrik Øe siger:
"Børn og unge er en sårbar gruppe, fordi de er lette at påvirke. Jeg har ajourført min vejledning, så den er mere omfattende end tidligere. Det styrker beskyttelsen af børn og unge."
"Der opstår hele tiden nye trends og medier. Vejledningen tager særligt højde for de nye markedsføringsformer, så virksomhederne er helt opdaterede på, hvad der gælder for markedsføring rettet mod børn og unge."
Fakta om vejledningen
Den nye vejledning om børn, unge og markedsføring træder i kraft den 1. juli 2014.
Vejledningen skal ses som et udtryk for Forbrugerombudsmandens fortolkning af reglerne på området.
Vejledningen behandler blandt andet følgende emner:
- Særlige markedsføringsformer, fx forbuddet mod brug af alkohol og rusmidler i reklamer rettet mod børn og unge
- Sundhed og sikkerhed
- Skjult reklame brug af børn og unge i markedsføringen
- Brug af børn og unge som markedsføringskanal på blogs og andre sociale medier
- Skjult reklame i spil på internettet
- Klubmedlemskaber og løbende abonnementsaftaler
- Uanmodede henvendelser
- Indhentelse af oplysninger fra børn og unge om andre børn og unge til kommercielle formål Erhvervsdrivendes brug af børn og unge i markedsførings- og salgsarbejde
- Vennehvervning
-Sponsorering og anden markedsføring på skoler og i daginstitutioner
Den første vejledning om børn, unge og markedsføring blev udstedt i 1998.
Læs mere her
tags: markedsføring, internet, Vejle, 2013, virksomhed, 1998, ombudsmand, teknologi, 2014, Fakta,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar