BRYRUP Samfundets udvikling frembringer hele tiden på nye værktøjer, hvormed personer med særlige behov opnår forbedrede muligheder og vilkår. Lystruphave Efterskole i Bryrup har en finger på pulsen og er på forkant med teknologien. Dermed kan skolen give deres elever med særlige læse- og stavevanskeligheder, helt nye muligheder og dermed helt nye håb for fremtiden.
Lystruphave Efterskole er en skole for almindelige unge med specifikke faglige problemer i dansk eller matematik. Som specialskole har Lystruphave Efterskole altid haft en finger på den teknologiske puls, for således at kunne give eleverne de bedste redskaber til at håndtere et handicap som dysleksi. Sidste nye teknologiske redskab, der viser sig som værende en succes, er Tale-Til-Tekst programmet, DICTUS 2. Et program der viser sig at være sensationel, i forbindelse med at give ordblinde elever bedre vilkår fremtidigt.
Livskvalitet, trods læse- og skrivevanskeligheder
Når man som person er ramt af et handicap, så som ordblindhed, kan det have konsekvenser for ens livskvalitet. Ordblinde bruger meget tid og mange kræfter på at skulle tyde selv den mindste tekst. Tid og kræfter, som kunne være brugt på andet. På Lystruphave Efterskole er der elever, som oplever en svær grad af dysleksi, og de vil formentlig aldrig komme til at læse eller skrive. For andre, er der ikke langt fra, at formuleringen i hovedet, kommer ud til fingrene og til sidst ned på papiret. Med DICTUS 2 kan svært ordblinde nu opnå samme forløsning, og komme videre i livet, i stedet for at bruge evigheder på en uvindelig kamp mod dysleksi. Forstander på Lystruphave Efterskole, Niels Martin Sørensen, bekræfter at DICTUS 2 kan få en sensationel indflydelse på de unge. Jeg er sikker på at programmer som DICTUS 2 hjælper de stærkt ordblinde til at opnå ting, som for os andre er mere lige til. Det giver dem nogle sejre, hvor de tidligere har oplevet nederlag. Det giver dem selvtillid og samtidig giver DICTUS 2 dem bedre muligheder, for at kunne leve et fremtidigt liv med uddannelse og beskæftigelse, på næsten samme vilkår som os andre , fortæller forstanderen.
En klar solstrålehistorie
Effekten af, at kombinere undervisningen med nyere teknologi er tydelig på Lystruphave Efterskole, og de er derfor ikke tilbageholdene med at afprøve nye tiltag. Skolen har haft stor succes med at indføre læringsstile, hvor eleverne finder frem til den læringsstil, som passer til dem. Effekten af læringsstile kender vi allerede fra programmet Plan B på TV2, som i den grad viste sig at være en solstrålehistorie. Indførelsen af DICTUS 2 på Lystruphave Efterskole forventes at blive en solstrålehistorie i samme omfang.
Kommet for at blive
Programmer som DICTUS 2 er derfor kommet for at blive på Lystruphave Efterskole, og de vil ikke udelukke, at de fremtidigt indfører andre teknologier, som kan hjælpe de unge til en bedre tilværelse. Ude i verden er der mange teknologiske fremskridt, og hvad der kan bruges det ene sted, kan som regel også bruges et helt andet sted. Tidligere er DICTUS 2 eksempelvis blevet brugt på DR til at undertekste live-udsendelser. Det er et enormt effektivt system, og bringer stor glæde blandt vores elever , afslutter forstanderen Niels Martin Sørensen.
Læs mere her
tags: uddannelse, TV2, teknologi, livskvalitet, undervisning, beskæftigelse, værktøj, handicap,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar