Hvordan realiseres folkeskolereformen i Assens Kommune Det drøftede politikerne på dagens byrådsmøde. Udgangspunktet for drøftelserne var et 20 siders idéoplæg, der beskriver de overordnede mål og rammer for Den nye folkeskole i Assens Kommune.
Idéoplægget er blevet til på baggrund af input fra ni arbejdsgrupper bestående af bl.a. skoleledere, lærere, pædagoger og forældrerepræsentanter og har siden været i høring, inden drøftelserne på dagens byrådsmøde. De ni grupper har alle forholdt sig til centrale dele af reformen. Fx hvordan der skabes en længere og mere varieret skoledag, hvor motion og bevægelse bliver en mere integreret del af skoledagen, hvordan samarbejdet til Musikskolen, Ungdomsskolen og det lokale foreningsliv kan udbygges, eller hvordan etablering af frivillig lektiecafé kan gribes an Dét er der kommet en række overordnede kommunale mål samt nogle overordnede rammer ud af.
-Oplægget fra arbejdsgrupperne har været spændende læsning og er særdeles brugbart i forhold til, at vi får sat de overordnede mål og rammer for, hvad vi vil med vores folkeskole i Assens Kommune, siger Lars Kristian Pedersen, Udvalgsformand for Børne- og Undervisningsudvalget, og fortsætter:
-Samtidig er det utroligt vigtigt, at den enkelte skole fortsat får mulighed for at sætte sit eget individuelle præg i forhold til de tilbud, skolen har, og den måde skole vælger at realisere elementerne i reformen på.
Konstruktiv høringsproces
Lars Kristian Pedersen ser det derfor som noget meget positivt, at der er kommet så mange gode og konstruktive forslag samt kommentarer fra skolebestyrelserne og fra medarbejderne i forbindelse med høringsprocessen.
- Det synes jeg vidner om et stort engagement og en stor vilje til at ville lave den bedste folkeskole. De mange høringssvar er vigtige input for os i Børne- og Undervisningsudvalget i forhold til at kvalificere debatten og arbejdet med, hvordan den nye folkeskole skal udmøntes i Assens Kommune.
Reform tager flere år
Efter at Byrådet nu har nikket til, hvordan de overordnede rammer og mål for, hvordan den nye folkeskole skal se ud efter sommerferien, går Skoleafdelingen straks i gang med at udarbejde en tidsplan, der samler op på de mange forhold, som der skal tages stilling til.
Det drejer sig fx om valgfagene, og hvordan de kan integreres i et samarbejde med det øvrige samfund; fælles fastsatte mål og udmøntningen af disse indenfor de enkelte fag, der skal understøtte, at elevernes faglige niveau løbende forbedres samt kompetenceudviklingen af medarbejderne.
- I arbejdet med at lave en tids- og procesplan går vi naturligvis også alle høringssvarene igennem og samler op på forslag og kommentarer, så de kan indgå i det videre arbejde, siger skolechef Esben Krægpøth, der samtidig understreger, at arbejdet med at få planlagt det kommende skoleår er i fuld gang:
- Men dels er der stadig en række forhold, som vi venter på, at Undervisningsministeriet melder ud til os i kommunerne, hvordan vi skal håndtere, dels er realiseringen af folkeskolereformen en meget stor opgave, der også handler om at skabe en ny kultur. Det er en proces, der kommer til at tage flere år.
Læs mere om den nye folkeskole i Assens Kommune samt arbejdsgruppernes oplæg på www.dennyefolkeskole.assens.dk
Fakta
Formålet med folkeskolereformen
Reformen baserer sig på tre overordnede nationale indsatsområder, som gensidigt understøtter hinanden, og som skal bidrage til at forbedre elevernes faglige niveau:
En længere og mere varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring
Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere
Få klare mål og regelforenkling
Tværfaglige arbejdsgrupper
Ni arbejdsgrupper bestående af skoleledere, SFO ledere, ungdomsskolelederen, musikskolelederen, lærere, pædagoger,skolebestyrelses-repræsentanter, dagtilbudskonsulenten,skolekonsulenten samt skolechefen har i løbet af vinteren arbejdet med forskellige dele af skolereformen, og hvordan den kan udmøntes i Assens Kommune.
Materialet har været i høring hos skolebestyrelserne og har dannet grundlag for de politiske drøftelser i marts i hhv. Børne- og Undervisningsudvalget samt i Byrådet.
Inklusion og innovation har været gennemgående temaer for alle arbejdsgrupper:
1. Indholdet af en længere og mere varieret skoledag
2. Organisering og planlægning af en længere og mere fleksibel skoledag
3. Øget læringsudbytte for elever i specialtilbud gennem en fokuseret undervisning og understøttende aktiviteter
4. Samarbejde med ungdomsskolen og musikskolen
5. Udskoling og overgange til ungdomsuddannelser
6. Digitalisering og anvendelse af IT hjælpemidler
7. Styrket forældresamarbejde
8. Kompetenceudvikling af pædagogisk personale
9. Kompetenceudvikling af skoleledere
Læs mere her
tags: politi, uddannelse, SF, folkeskole, kompetenceløft, kompetenceudvikling, undervisning, Undervisningsministeriet, innovation, sommerferie, ungdomsskole, Byråd, Fakta, Assens,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar