Nogle siger at den trykte bog er uddødende. Det er den langt fra. Kombinerer man digitale muligheder med det trykte medie, opstår der nye og udbytterige produkter såsom QR-bogen.
QR-koder kender vi alle som simple linkhenvisninger fra en trykt reklame til en hjemmeside eller reklamefilm. Men potentialet i QR-teknologien rummer mange andre værdifulde anvendelsesmuligheder, som for eksempel lydstøtte til nye og/eller svage læsere.Forlaget DigTea har siden sommeren 2013 udgivet en lang række trykte bøger indeholdende QR-koder med lyd eller videostøtte, med det formål at give støtte til læsningen og udvide oplevelsen af den trykte bogs indhold.
"Nu har vi kørt en testperiode på 6 måneder med udgivelsen af godt 40 forskellige titler med QR-koder og der er ingen tvivl om at den interaktive støtte giver god mening. Stort set alle har adgang til en smartphone eller tablet med kamera og med en gratis app, der kan læse QR-koderne, har man hurtig adgang til det digitale indhold vel at mærke hvis man har behov for det, for bogen i sig selv kan fint stå alene". Udtaler forlagsdirektør John Præstegaard.
QR-Bog, er godt i gang med at blive integreret som nyt begreb. Bibliotekerne og flere netboghandlere har indarbejdet det i deres sortiment.
"QR-teknologi rummer mange nyttige muligheder i samspil med det trykte medie. QR-bogen er kun en forsmag på, hvordan vi kommer til at se den trykte bog gå sine egne veje", fortsætter John Præstegaard.
"DigTea har en del tilsvarende projekter på tegnebrættet, så 2014 kan blive et meget innovationsrigt år for den trykte bog", slutter John Præstegaard med et glimt i øjet.
DigTea har foreløbig udgivet mere end 60 QR-bøger.
Om DigTea
Forlaget DigTea har siden 2011 udgivet trykte og digitale materialer til skole-, daginstitutions- og privatmarkedet. DigTea har særlig fokus på udgivelser, der skaber samspil mellem flere medier og giver brugeren en række valgmuligheder, der optimerer udbyttet af det enkelte materiale.
DigTea er blandt andet Danmarks største leverandør af indhold til interaktive tavler og ebøger målrettet målgruppen 0 til 8 år.
Læs mere her
tags: Danmark, 2011, direktør, 2013, teknologi, innovation, kamera, 2014, Forlag,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar