Socialpsykologen professor Per Schultz Jørgensen mødte, forældre, lærere og gæster på Hørby Efterskole, og var omkring risikosamfundet, der på den ene side byder på en uendelig frihed, men på den anden side også og stiller meget store krav til den enkeltes sociale kompetencer.
Dette fastslår professor Per Schultz Jørgensen og påpeger samtidig, at nok er det viden og dygtighed, der skal til, men ikke i leksikal forstand. Derimod handler det om, at der skal viden til, som sikre, at børn og unge kan håndtere kriser, som de helt sikkert kommer ud for. En sådan virkelighed stiller store krav til skolen, for selvom de ydre rammer i den moderne skolen er langt bedre end tidligere, så er der stadig mange, som mistrives i en traditionel skolehverdag, som ikke kan give dem, hvad de søger - nemlig redskaber, der give dem fodfæste i forhold til sociale relationer.
Per Schultz Jørgensen slog endvidere fast, at det at danne en karakter hænger ulasteligt sammen med at kunne udsætte. Kan man det er får man et bedre liv, en bedre uddannelse, bedre job, bedre parforhold osv.
I dette optik bliver det er således ikke intelligens, der er det mest afgørende for, at man får et godt liv, men derimod selvkontrol, der er udtryk for, at man har en indre målestok.
Slutteligt gav Per Schultz Jørgensen fem bud på den, hvilke egenskaber, der skal kendetegne den gode skole for, at læringskraften kan få gode udfoldelsesmuligheder. De fem punkter er som følger:
- Social trivsel
- Faglig succes
- Personlig anerkendelse
- Karakterdannelse
- Social og kulturel etos
Allerede i april inviterer Hørby Efterskole igen til en pædagogisk aften. Det sker den 23. april kl. 1630 når professor Thomas Ziehe fra Leibniz Universität i Hannover besøger efterskolen med et oplæg under titlen 'Hvordan forandrer unge holdning til virkeligheden'. Der er gratis adgang til dette arrangement.
Læs mere her
tags: uddannelse, efterskole,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar