fredag den 17. oktober 2014

Er Spørge-Jørgen lig med innovation - eller skal han dø

I den gamle børnesang om Spørge-Jørgen, spørger Jørgen om alt mellem himmel og jord. Sangen beskriver børns umættelige nysgerrighed på tilværelsen. Men skal Spørge-Jørgen dræbes, når de unge træder ind på en voksen arbejdsplads Innovation eller irritation

Når unge kommer ud på arbejdsmarkedet, kommer de som regel med en stor portion nysgerrighed og er ivrige efter at lære. Denne videbegærlighed kan virksomhederne vælge at bruge konstruktivt eller dræbe.

Kunsten for en ung medarbejder er at lære, hvordan man tilpasser sig en ny virksomhedskultur, og i den sammenhæng kan det være en god idé at have en ung kollega eller en medarbejder med ungt sind, som kan støtte de nyansatte unge, når de unge starter deres arbejdsliv blandt voksne.

Den verbale og non-verbale kommunikation er svær at være mester i, når man er teenager eller i starten af 20´erne. Spørge-Jørgen har en umættelig spørgelyst, og unge med den samme attitude skal ikke socialiseres i en grad, hvor spørgelysten og innovationen dræbes, men guides på vej, så spørgsmålene er intelligente og doseres i en fornuftig mængde.

Sociale medier i en voksen kontekst

Generation Y, også kaldet millennials, som er født i 80´erne eller senere, er kommunikationsmæssigt længere fremme i brugen af Facebook, Twitter og Instagram i forhold til ældre generationer. Nogle af disse unge betragter allerede email-kommunikation som værende gammeldags.

På de sociale medier kan tonen til tider være meget skarp og direkte, så det handler for de unge om at lære at bruge sproget med omtanke, dyrke den gode tone og tænke før man taler, i forbindelse med starten på deres voksne arbejdsliv.

At kommunikere på en voksen måde, gør for de unge, at de hurtigere får indflydelse via den voksne accept. Derigennem lytter de ældre kollegaer bedre efter, når de unge kommer med nye innovative tiltag og tanker.

Innovation som konkurrenceparameter

Innovation for generation Y er vigtig, og en arbejdsplads vælges ofte ud fra dette kriterium.

Danmark ligger i top, ifølge Gallup Europe´s 2014 undersøgelse vedrørende EU-innovationsudviklingen siden år 2010. Så der er umiddelbart tale om et godt match. Udfordringen er blot for de danske virksomheder at få innovation som jobparameter kommunikeret ud til de unge.

For virksomhederne ligger udfordringen i at definere og kommunikere innovation på samme måde som de unge forstår ordet. Er det at tage chancer At være kreativ Bruge ny teknologi til at forenkle og optimere processer, eller opfinde nye produkter

Ole Holdgaard, chefredaktør på ungdomswebsitet Ungunivers.dk giver svaret: "
Formidlingen af virksomhedernes innovationskultur til generation Y er essentiel. Svaret til virksomhederne ligger i at spørge de ambitiøse unge, som er på vej ud i erhvervslivet, hvordan de forstår ordet innovation".

Læs mere her

tags: Danmark, 2010, EU, Facebook, virksomhed, chefredaktør, erhvervslivet, teknologi, arbejdsliv, Gallup, kreativ, Europe, kommunikation, arbejdsmarked, sprog, konkurrence, innovation, 2014,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar