Forbrugerombudsmanden sender en ny vejledning om børn, unge og markedsføring i høring. Vejledningen er langt mere omfattende end tidligere vejledninger på området og giver større beskyttelse af den sårbare gruppe, som børn og unge er. Forbrugerombudsmandens nye vejledning har særligt fokus på, hvad nye trends og nye medier betyder for erhvervslivets markedsføring rettet mod børn og unge. Og vejledningen vil fungere som en guide til, hvordan erhvervslivet skal udforme sin markedsføring rettet mod børn og unge.
Markedsføringsloven er teknologineutral. Derfor er vejledningen relevant for al markedsføring rettet mod børn og unge, uanset hvilket medium markedsføringen optræder i. Vejledningen er ikke udtømmende, og det vil bero på en konkret vurdering, om en reklame bevæger sig inden for grænserne af det lovlige.
Vejledningen er netop sendt i høring hos relevante interessenter.
Forbrugerombudsmanden udstedte første gang en vejledning om børn, unge og markedsføring i 1998. I lyset af de seneste ændringer af markedsføringsloven har Forbrugerombudsmanden besluttet at udstede en helt ny vejledning.
Forbrugerombudsmand Henrik Øe siger:
"Vi ved, at børn og unge er lette at påvirke, og det giver erhvervsdrivende særligt gode muligheder for at øge børn og unges interesse for mærkevarer og påvirke deres forbrugsmønstre. Den nye vejledning giver børn og unge en større beskyttelse."
"Markedsføring rettet mod børn og unge er underlagt en strengere vurdering, end markedsføring rettet mod voksne. Jo yngre målgruppen er, desto mere skærpes kravene til markedsføringen. Med den nye vejledning i hånden er virksomhederne helt ajour med reglerne på området."
Læs mere her
tags: markedsføring, Vejle, virksomhed, 1998, erhvervslivet, ombudsmand, teknologi,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar