Folkeskolen oplever turbulente tider. Den ene omfattende reform afløser den anden, og der fremsættes stadige krav om mere og bedre ledelse af skolerne. I sin nye bog viser Justine Grønbæk Pors dog, at vejen mod bedre ledelse er fuld af paradokser: Ledelsesreformer fører sjældent til, at der kommer bedre styr skolerne. Snarere producerer de lige så mange problemer som løsninger lige så meget støj I dag står folkeskolen over for et dobbelt krav om både at styre og fremelske ustyrlighed. Den enkelte skole skal turde løbe risici, når den genopfinder, innoverer og eksperimenterer i søgningen efter fremtidens velfærdssamfund. Men den skal også via dokumentation og evalueringer sikre, at velfærdsydelserne bliver leveret som forventet, bevilget og besluttet.
Justine Grønbæk Pors viser, hvorfor det ikke nødvendigvis er sådan, at der kommer mere styr på folkeskolen, blot fordi der satses på mere ledelse. Der er nemlig en særlig tragik bygget ind i forsøgene på at skabe bedre ledelse: Ledelsesreformer skaber ny ustyrlighed, som kalder på nye tiltag, som så igen forøger ustyrligheden.
Bogens titel, Støjende styring, henviser til, at styring også producerer støj. Støj skal her forstås som alle de udfordringer og problemer, de mange reformer har efterladt folkeskolen med. Den enkelte reform beskrives ofte som reformen, der skal overflødiggøre andre tiltag.
Men reformer er næsten altid blinde for, hvordan de spiller sammen med tidligere reformer samt andre tiltag og udviklingstræk. Bogen handler derfor også om, de stille, men afgørende forandringer, som folkeskolen har været igennem siden 1970, hvor kommunerne begyndte at overtage styringen af den. Men folkeskolen er også et eksempel på mere generelle forandringer af velfærdsstaten. Bogen er på den måde ikke blot et portræt af folkeskolen, men også af de kræfter, der er ved at ændre velfærdssamfundet, som vi kender det.
Justine Grønbæk Pors er adjunkt ved Institut for Ledelse, Politik og Filosofi ved Copenhagen Business School. Hun kan kontaktes på tlf. 2247 5429.
Støjende styring
- Genopfindelsen af folkeskolen mellem ledelse, organisering og læring
af Justine Grønbæk Pors
174 sider vejl. pris 225 kr.
ISBN: 978-87-768-3047-2
1. udgave 2014
Nyt fra Samfundsvidenskaberne
Udkommer 16. juni 2014
Læs mere her
tags: folkeskole, videnskab, 2014,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar