onsdag den 29. juli 2015

Tegneserier gør børn til kompetente litteraturlæsere


En gang var tegneserier forkætrede og blev betragtet som fordummende. I dag har mange lærere opdaget, at de er et effektivt værktøj til at styrke børnene som læsere. En ny bog giver erfarings- og forskningsbaserede bud på, hvordan tegneserier kan inddrages i undervisningen.Tegneserier engagerer elever, styrker deres læsekompetencer og kan hjælpe dem til at forstå komplekse forhold i litterær tekstanalyse. I deres nye bog Tegneserier og tekstlæsning opfordrer Rikke Platz Cortsen og Mette Jørgensen til at inddrage og bruge tegneserier i undervisningen.

I Tegneserier og tekstlæsning tager forfatterne udgangspunkt i deres egne erfaringer med at undervise med tegneserier. Med udgangspunkt i blandt andet værkerne Maus og Persepolis giver de en række forslag til, hvordan elevernes danskfaglige kunnen og mediebevidsthed kan styrkes.

Der er mange fordele ved at anvende tegneserier i undervisningen: De studerende er ofte begejstrede for fortællingerne, og når de arbejder med dem i undervisningen, træner de deres multimodale læsefærdigheder.

Tegneserier kan bidrage til at opnå en bedre forståelse af tekstanalytiske begreber, og en aktiv praksis med selv at lave tegneserier kan understøtte både tegneseriefortolkning og tekstanalyse.

Tegneserier og tekstlæsning henvender sig til studerende og deres undervisere ved danskfaget på læreruddannelsen samt til dansklærere i gymnasiet og grundskolen.

Om forfatterne:
Rikke Platz Cortsen er postdoc på Institut for Kunst og Kulturvidenskab, Københavns Universitet, og forsker, formidler og underviser i tegneserien.

Mette Jørgensen er international leder på Professionshøjskolen UCC, ph.d. i litteraturhistorie fra Aarhus Universitet og har mange års undervisningserfaring fra universitetet og gymnasieskolen.

Kontakt Rikke Platz og Mette Jørgensen for interview:
Rikke Cortsen rpcortsen@gmail.com
Mette Jørgensen dkmejo@gmail.com

Kontakt forlaget for anmeldereksemplarer: pj@samfundslitteratur.dk

Tegneserier og tekstlæsning

Af Rikke Platz Cortsen og Mette Jørgensen
158 sider • 229 kr. (vejl.)

ISBN 9788759322185

Læs mere her

tags: Aarhus Universitet, København, interview, uddannelse, tegneserie, videnskab, undervisning, gymnasiet, studerende, forfatter, værktøj, Københavns Universitet,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar