fredag den 17. august 2012

Anerkendende støtte hjælper udsatte unge på vej

I det forebyggende arbejde med udsatte 18-22-årige fokuserer foranstaltningernes kontaktpersoner på at støtte de unges egne kompetencer og netværksdannelse. Det gør de med en anerkendende tilgang til de unge.

Forebyggende arbejde med udsatte 18-22-årige er koncentreret om efterværn, hvor kontaktpersonerne spiller en vigtig rolle. Kontaktpersonerne arbejder gennemgående ud fra en anerkendende tilgang til de unge, hvor relationen mellem den unge og kontaktpersonen er yderst vigtig for at opnå gode resultater. Kontaktpersonerne bruger sig selv som værktøjet i arbejdet med de unge - som mentorer eller rollemodeller. De gør meget ud af at være synlige og ansvarlige voksne, man kan stole på og få hjælp af.

Det viser den sjette delrapport om projektet Dialoggruppe om forebyggende foranstaltninger , som omhandler forebyggelse for udsatte 18-22-årige.

Fokus på de unges egne ressourcer
Kontaktpersonerne gør meget ud af at sætte de unges egne kompetencer i fokus. De støtter op om at afdække de unges mål og ønsker for livet og i at gøre en indsats for at komme i gang med voksenlivet, hvad enten det gælder bosætning, uddannelse eller beskæftigelse.

Netværksfattige
Et andet væsentligt fokusområde er at etablere et netværk, som de unge ved, de kan bruge, hvis der opstår problemer. Mange udsatte unge er netværksfattige og har brug for hjælp til at afdække de personer i familien eller omgangskredsen, der kan være stabile støtter fremover i livet, når kontaktpersonen ikke er den faste støtteperson i den unges liv længere.

Dialogprojektet afsluttes næste år med en effektevaluering af de inkluderede forebyggende foranstaltninger, der inddrager opmærksomhedspunkterne fra de seks delrapporter.

Dialoggruppe-projektet er af bestilt af Socialstyrelsen og gennemføres af SFI i samarbejde med COWI A/S. Få information på www.forebyggelse-boernogunge.dk

Læs mere her

tags: uddannelse, SF, mentor, beskæftigelse, værktøj,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar