torsdag den 13. september 2012

Musicalen er en del af dannelsen

Hver menneske har sin stjerne , lyde det i omkvædet til afslutningssangen på Hørby Ungdomsskoles musical Tycho Brahe at række ud efter stjernerne , som musik-&dramaeleverne har opført på skolen over syv forestillinger, og som de gennem længere tid har arbejdet med for at blive klar til premieren, der fandt sted onsdag den 13. april.

Netop musicalprocessen er i sig selv en vigtig brik i det arbejde efterskolen gør i arbejdet med at danne og uddanne eleverne. Gennem det at være med i en forestilling, hvor over 75 mennesker skal spille sammen og tilsammen udgøre et præcist urværk, der skal fungere på sekundet, hvis forestillingen skal hænge sammen og skabe illusionen for tilskueren, der kan føre ham eller hende tilbage i som tilfældet var i år tilbage til slutningen af 1500-tallet, hvor stykkets hovedperson Tycho Brahe gjorde sine observationer.

- Det er ikke nok at kunne lære kunsten at være alene og forfølge egne mål, siger forstander Mogens Vestergård Pedersen. Et af vore mål på Hørby Ungdomsskole er at lære eleverne kunsten at være fælles, og her kan et arbejde, der er så fællesskabskrævende som det at forberede en musical være en god katalysator. På scenen er det vigtigt, at den enkelte lærer respekten for den andres værdighed, integritet, ellers falder stykket fra hinanden. Det er, når eleverne er midt i arbejdet med at give deres rolle liv eller lægge den helt rigtige betoning i en sang, at de opdager, at de kan blive klogere på sig selv og hinanden, og at verden kan blive større.

Musik-&dramalærerne på efterskolen har i de senere år haft fokus på historiske personer i de forestillinger, der har været sat op, hvilket ud over at udnytte dannelses- og udviklingspotentialet i musicalarbejdet, har givet anledning til konkret læring om de personer, forestillingerne har handlet om. Således har menneskefortællinger om f.eks. heksen Maren Spliids, digteren Morten Nielsen, livlægen J F Struensse og nu senest Tycho Brahe ikke bare givet liv på scenen, men har i høj grad også givet liv til elevernes viden om, hvem disse mennesker var, og hvad det var en tid, de levede i.


Læs mere her

tags: kunst, efterskole,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar