tirsdag den 29. april 2014

Nikolajs musik gik fra idé til iTunes

image description
Musikken flyder fra de to sorte studiemonitors på bordet, mens adskillige farverige spor farer forbi på computerskærmen. I studiet på Askov Efterskole sidder Nikolaj Lønstrup og Jacob H. Rasmussen og lytter til et nyt nummer, Nikolaj har skrevet.
16-årige Nikolaj Lønstrup fra Qaqortoq i Sydgrønland har spillet musik det meste af sit liv, og han har netop sendt sin første skæring, EP'en "Illit Pillutit", ud via musiktjenesterne ITunes og Spotify på internettet, og det er første synlige resultat af, at Nikolaj går på musiklinjen på Askov Efterskole. Illit Pillutit er grønlandsk og betyder 'om dig'.

"Sangene handler om mig selv. Det er personlige sange, som for nogles vedkommende har været længe undervejs. Jeg har altid skrevet sange, og nu får andre også lov at høre dem."

Nikolajs EP "Illit Pillutit" har i løbet af den første uge nået en placering som nr. 17 på iTunes. "Det er fantastisk. Det havde jeg ikke turde håbe på for bare et halvt år siden, da jeg startede på Askov."

Nikolaj Lønstrup bestemte sig for at tage på efterskole i Danmark, og valget faldt efter mange overvejelser på Askov Efterskole ved Vejen – et valg han ikke et øjeblik har fortrudt. "Jeg glædede mig virkelig meget til at komme af sted. Men det er endnu bedre her på Askov, end jeg på forhånd havde troet."

Musik og salg på skemaet
Udover studiet har Askov Efterskole netop investeret i et avanceret musiklaboratorium, hvor eleverne lærer studiet at kende som arbejdsplads og får undervisning i, hvordan man redigerer og indspiller musik, og får det solgt.

Jacob H. Rasmussen er musiklærer på Askov Efterskole og har ved siden af lærerjobbet sit eget managementfirma.

"Rigtig mange af vores elever har spillet og komponeret musik i mange år. De mangler bare nogen til at hjælpe dem det sidste stykke. Med det nye musiklaboratorium har vi mulighed for at guide eleverne hele vejen fra idé til iTunes," siger han.

At det godt kan lade sig gøre at få hul igennem til iTunes, kan en af Askov Efterskoles tidligere elever, Semih Yetkin, tale med om. Han har lige udsendt sin anden single - "Ikke tør" - på iTunes, ligesom man kan se musikvideoen på YouTube. Også Siska Skov har siden sit ophold på Askov Efterskole, hvor hun blev nr. 2 ved DM i sangskrivning, udgivet sin musik og spiller nu flere steder i landet.

Tilbage i studiet læner Nikloaj Lønstrup sig frem og slukker computeren foran sig.

"Alle unge burde give sig selv et efterskoleår. Jeg har i hvert fald allerede fået en masse fede oplevelser, og så bliver man taget seriøst i forhold til det man gerne vil. Musikscenen i Grønland er spændende, men jeg ville gerne noget mere - både med mig selv og med musikken," siger Nikolaj Lønstrup.


Læs mere her

tags: Danmark, internet, computer, Grønland, undervisning, efterskole,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar