lørdag den 5. september 2015

Årets børnetøjsbrand hos House of Kids


Da Modegalans konferencier læste begrundelsen for årets vinder af "Årets børnetøjsbrand" træk han lettet vejret. Sikken en ære at få denne anerkendelse i sin egen branche og på et marked præget af så stor konkurrence.Det er lidt mere end et år siden, at det svenske børnetøjsbrand ebbe vandt prisen som "Årets børnetøjsbrand" på den årlige Modegalan i Stockholm, der arrangeres af modebranchens fagblad Habit. Efter kåringen er det gået stærkt for brandet og manden der står bag, Mikael Thor.

Med udspring i denim og den simple skandinaviske stil er ebbe i dag et af Skandinaviens hurtigst voksende børnetøjsbrand. Sidste sommer blev ebbe vurderet til top fem ud af firehundrede udstillere indenfor kategorien "mest interessante designerbrands" af trendbureauet WGSN i London på modemessen Playtime i Paris.

- I foråret startede vi med at levere de første kollektioner til det prestigefyldte stormagasin Beams i Tokyo. Det er en spændende rejse, siger Mikael Thor, CEO og grundlægger af ebbe.
De fleste kunder finder man i Skandinavien, men også i det øvrige Europa efterspørger flere og flere det svenske brand med sit tydelige skandinaviske præg. Med agenter i Danmark, Norge, Finland, Tyskland, Benelux, Schweiz, Østrig og Spanien er forventningerne til ekspansionen stor.

ebbe står for extra beautiful basic equipment. At Mikaels anden søn hedder netop Ebbe, kan muligvis også have med sagen at gøre.

Og det var netop Mikaels sønner der var den store inspirationskilde til at starte et eget brand for cirka seks år siden. Mikael Thor er 44 år, far til 3 og med rødderne godt placeret i det dybeste Småland, men som nu bor i det skånske Bunkeflostrand, tæt ved Øresundsbroen syd for Malmö.

Tøjinteressen har været der længe. Som teenager havde Mikael ekstra arbejde i en tøjbutik og efter at have endt sine økonomistudier i den svenske universitetsby Uppsala, blev han ansat som indkøber i H&M. Efter et par år avancerede han til IT-branchen. Men IT-boblen bristede og det blev så starten til det, som Mikaels hjerte brænder ekstra for – iværksætteri.

Og iværksætteriet sidder i generne. Hans farfar startede et møbelfirma som stadig eksisterer på det svenske marked. Mikaels far gik den samme vej og fokuserede på havemøbler. Mormoren var modist med eget skrædderi og morfaren altmulig kunstner med både konditori og fiskerivirksomhed på sin samvittighed.

I dag bruger Mikael størstedelen af sin tid på strategisk forretningsudvikling for ebbe-brandet på det internationale marked. Han har et team af medarbejdere med stor kompetence indenfor forskellige områder som for eksempel design, PR/markedsføring, salg, logistik og administration til sin rådighed. Det betyder, at Mikael får tid til at tegne de store linjer og fokusere på at se fremad og opad.

Med showroom, kontor og lager på 1300 kvadratmeter i Sydmalmö er ebbe klar til at møde fremtiden.
- Jeg er drevet af iværksætteri og relationer og jeg elsker at være i kommunikation med andre. Dette, i kombination med min grundindstilling "at der altid er plads til en ny mulighed", resulterer i, at jeg næsten altid har hænderne fulde. Nu bliver det rigtigt spændende at påbegynde samarbejdet med "House of Kids" og således gøre ebbe mere tilgængelig også for danskerne.

Juryens begrundelse til vinderen af Årets børnetøjsbrand 2014:
En udtalt brancheerfaring og en tryg vision om ægtehed, holdbarhed og langsigtet udvikling førte videre til et eget brand præget af et smart, moderne twist med en klassisk skandinavisk designstil. Kærlighed, professionalisme og gåpåmod udmærker dette brand, som i løbet af meget kort tid, har taget den bevidste familie med storm.

Læs mere her

tags: markedsføring, Danmark, Norge, Tyskland, Europa, økonomi, kunst, Spanien, Stockholm, Øresund, London, Øresundsbroen, storm, Tokyo, virksomhed, samvittighed, Finland, Schweiz, Østrig, skandinavisk, kommunikation, strategi, iværksætteri, konkurrence, IT-branche, Skandinavien, 2014, tøjbutik,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar