lørdag den 5. juli 2014

Uddannelsesmødet 2014 - Startskud til forandring

Hvordan bliver danske videregående uddannelser blandt de bedste i verden Det skal 130 repræsentanter fra det danske uddannelsesmiljø diskutere og finde bud på, når de samles i et døgn den 28.-29. april. Kloge og iderige hoveder er et af Danmarks allerstørste aktiver. Men mange lande i hele verden opruster på uddannelsesområdet, og konkurrencen om at skabe den dygtigste og bedst uddannede befolkning er benhård. Vi skal stramme os an, hvis vi vil sørge for, at uddannelserne giver de studerende gode muligheder i livet. Og hvis vi vil sikre, at vi som samfund ikke skal gå glip af velstand, investeringer og arbejdspladser.

Uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen samler den 28.-29. april repræsentanter fra landets videregående uddannelser til Uddannelsesmødet 2014 i Kolding for netop at diskutere, hvordan vi øger kvaliteten i uddannelserne.

- Vi bliver nødt til at forandre og udvikle vores uddannelser. Stilstand er ikke en mulighed. Vi skylder de unge at gøre deres uddannelser så gode, at deres viden giver muligheder og job, siger Sofie Carsten Nielsen.
Overskriften på mødet er "Kvalitet, relevans og sammenhæng i de videregående uddannelser".

Sofie Carsten Nielsen har både inviteret studerende, rektorer, samarbejdspartnere og repræsentanter for offentlige og private arbejdspladser, der er de studerendes fremtidige arbejdsgivere.

- Det er vigtigt at forbedre vores videregående uddannelser. Uddannelse er vores samfunds hovedpulsåre, og uden gode uddannelser kan vi ikke skabe det samfund, vi gerne vil have. Vores virksomheder har brug for kloge hoveder for at kunne konkurrere og skabe de arbejdspladser, der betaler for vores børns pasning, for skoler, sygehuse og ældrepleje. Og vores velfærd fungerer kun godt nok, hvis den offentlige sektor kan ansætte dygtige, veluddannede folk, siger ministeren.
Ministeren lægger ikke skjul på, at der er behov for forandringer.

- Det seneste årti har vi politikere været optaget af spørgsmålet, om vi uddanner mange nok. Det er ikke en stor udfordring længere. Det er tid til at skifte fokus. Nu er det vigtigste spørgsmål, om vi uddanner godt nok. Vores samfund og vores arbejdsmarked gennemgår meget store forandringer, men uddannelsessystemet er ikke fulgt med. Vi bliver nødt til at sørge for, at uddannelserne passer til de behov, der er for viden på arbejdspladserne. For vi kan simpelthen ikke være bekendt at uddanne de unge på en måde, der ikke fører til relevante job. Det bliver et af hovedtemaerne på Uddannelsesmødet 2014, siger Sofie Carsten Nielsen.
De 130 deltagere debatterer under tre overskrifter:

Hvordan kan vi styrke kvaliteten og relevansen af de videregående uddannelser
Hvordan kan vi styrke undervisningskvaliteten
Hvordan kan vi bruge det digitale studierum til at styrke kvaliteten af uddannelserne
Det er tredje gang, sektoren inviteres til Uddannelsesmødet. Første gang var i 2012.

Følg Uddannelsesmødet 2014 på Twitter via #uddmøde14



tags: Danmark, politi, uddannelse, Kolding, sygehus, 2012, virksomhed, undervisning, arbejdsgiver, arbejdsmarked, studerende, videregående uddannelse, rektor, offentlige sektor, konkurrence, miljø, 2014,

fredag den 4. juli 2014

Udsatte børn skal hjælpes, før problemerne vokser sig større

KL hilser Socialministeriets nye forebyggelsespakke 'Tidlig indsats – Livslang effekt' velkomment. Pakken skal styrke kommunerens forebyggende arbejde og sætte fokus på udsatte børns trivsel, udvikling og læring. "Alle børn har ret til et godt liv med trivsel, læring og udvikling. Derfor er det vigtigt, at børn og unge hjælpes hurtigt og tidligt, så problemerne ikke vokser sig større. Det er en væsentligt opgave for os i kommunerne, og jeg er derfor meget glad for Socialministeriets nye forebyggelsespakke, som er til at få det fokusskifte i socialpolitikken, som KL længe har peget på, at der er behov for."

Sådan lyder kommentaren fra Thomas Kastrup-Larsen, formand for KL's Social- og Sundhedsudvalg, til Socialministeriets initiativ 'Tidlig Indsats – Livslang Effekt', som gennem et bredt udbud af indsatser, skal understøtte den tidlige og målrettede forebyggende indsats i kommunerne over for børn og unge.

"Det er vigtigt, at vi i kommunerne arbejder målrettet på, at børnene og de unge får de samme muligheder for et godt liv som andre børn. Skal det lykkes, kræver det, at vi har fokus på tidligere indsatser og forebyggelse. At investere, før det sker, giver nemlig god livskvalitet og er også samfundsøkonomisk fornuftigt," fortsætter Thomas Kastrup-Larsen.

Ministeriets initiativ lægger sig i fin forlængelse af KL's socialudspil fra 2013 "Investér før det sker", som netop fokuserede på både tidligere indsatser og forebyggelse. Samtidig lagde KL op til, at der i højere grad skal arbejdes med metoder, man ved virker. Netop det fokus har det nye initiativ også.

"Vi har anbefalet, at kommunerne skal arbejde med virksomme og omkostningseffektive metoder med det mål, at så mange børn og unge som muligt kan blive i deres familie og nærmiljø. Det er dog klart, at brug af metoder ikke må være svaret på alt. Det er vigtigt, at metoder anvendes som et supplement til hele den indsatsvifte, som kommunerne allerede har gode erfaringer med," siger Thomas Kastrup Larsen.

Debatten på børneområdet handler ofte om rammer, strukturer og processer - fx antallet af anbragte børn, dårlig sagsbehandling og mangel på ressourcer. KL mener derfor, at der er brug for at nytænke og handle fælles på tværs af børneområdet.

"Derfor er det godt at se, at ministeriet lægger op til at udvikle og skabe bedre sammenhæng mellem det specialiserede børneområde og almenområdet. Det kan fx være nye måder at samarbejde på, så flere udsatte børn og unge kan rummes i de almene tilbud, fx dagtilbud, skoler og fritidsaktiviteter," siger Thomas Kastrup-Larsen og fortsætter:

"KL er meget optaget af, at børnene bliver fastholdt og understøttet i deres nærmiljø. Særligt fordi vi ved, at venskaber med jævnaldrende har en positiv sammenhæng med børns trivsel og udvikling. Forskningen peger på, at når barnet indgår i fællesskaber, oplever han eller hun at være en del af en gruppe og samtidig blive anerkendt for at være sig selv og for at bidrage med noget i gruppen. Et stærkt socialt netværk er derfor en vigtig ressource for børns identitetsdannelse og trivsel."

Læs mere her

tags: Kastrup, politi, økonomi, 2013, livskvalitet, samfundsøkonomi, miljø, Forskning,

Her er barselsgavens nye dille - er du med på bølgen

Diaper Cakes er et hit fra USA – den perfekte gave til barnedåb, babyshower eller som barselgave. Giv en Diaper Cake, som ikke kun er en gave – men en mindeværdig og nyttig lykønskning på den store dag. Den nyåbnede webshop 'Purple & Pink' bringer Diaper Cakes til Danmark. Diaper Cakes – mere end bare bléer

Diaper Cakes er en modern version af fødselpakker, eller moseskurve som de også kaldes. Nyttige ting til den lille nye baby er pakket i form af større eller mindre lagkager – lavet af bléer. Undtagen de uomgænglige bléer indeholder en Diaper Cake f.eks. trøstende sutter, nyttige sutteflasker, hjælpsom bidering, bløde nusseklud, søde plysdyr, vigtige stofble og det første stykke yndlingslegetøj. Alt i alt er alle ingredienser af en Diaper Cake bestemt til brug for den lille nye baby.

Festlig, flot og nyttig barselsgave!

"Alle øjne fulgte den store farverige gave, Alexandra gav mig ved mit babyshower, da jeg var gravid med min anden datter Anna. Gaven var pakket festlig ind i cellofan med kærlige sløjfer og, jeg kunne næsten ikke se Alexandra, da hun stod i døren med den – så stor var den!" fortæller webshopejer Christina Ader Brinch-Møller.

Forsigtigt stillede hun gaven på gavebordet, hvor alle hendes veninder samlede sig om den, og beundrede den flotte store gave. Stolt smilede Alexandra – for hendes gave, denne vidunderlige Diaper Cake - var blevet stjernen ved Christina's babyshower denne aften. "Jeg elsker alle mine veninder, men jeg må indrømme at, ved siden af denne gave så ser gavekort til babytøj og plysbamse nr. 117 rimelig blege ud – de er næsten usynlige. Og det bedste ved denne gave var, det jeg allermest havde brug for: bléerne!" fortsætter Christina grinende.

Christina erindrer at hun denne aften tænkte, "…sådan en gave giver jeg også ved det næste babyshower eller som barselsgave…".

Purple & Pink - ny webshop efter amerikansk forbillede

Idéen med Diaper Cakes kommer fra USA. Her har man brugt fænomenet i mange år ved f.eks. baby showers, som er med til at forsøde ventertiden til den lille ny baby kommer til verden. Gaven er blandt andet blevet brugt i en episode i den berømte serie "Sex and the City", hvor den vækker stor opmærksomhed. Dette har været med til at skabe en mindre hype i USA. Siden da er Diaper Cakes også blevet et stort hit hos super stjerner som Jessica Alba og Gwen Stefani.

Christinas egen Diaper Cake fra Alexandra, og de flere hundrede modeller hun har set de sidste 4 år, har givet hende idéen med åbningen af egen webshop, hvor hun sælger Diaper Cakes. Denne webshop så dagens lys d. 16. juni 2014. I webshoppen Purple & Pink tilbyder hun et stort udvalg af søde og samtidig nyttige Diaper Cakes.

Ingredienserne i Diaper Cakes hos Purple & Pink varierer ligesom designs gør det. Fra den klassiske lagkage til et løbehjul og piratskib – der findes et hav af forskellige designs. Hver Diaper Cake er unik, håndlavet og flot pakket ind.

Webshoppen findes på her: www.purpleandpink.dk
På www.diapercakes.dk kan man se lidt om hvad en Diaper Cake består af, og hvordan den er lavet.

Læs mere her

tags: USA, Danmark, 2014,

torsdag den 3. juli 2014

Fårup Sommerland med helt i toppen på Trip Advisor

Gæsternes top-anmeldelser på den internationale rejsehjemmeside har nu indbragt forlystelsesparken en "Excellence Award". Den anerkendte amerikanske rejsehjemmeside, Trip Advisor, der indsamler og bringer brugernes anmelder af bl.a. hoteller, forlystelsesparker og restauranter over hele kloden har sendt en rigtig god nyhed til Fårup Sommerland.

- Vi har modtaget en såkaldt "Excellence Award", fordi vi har så mange positive anmeldelser på Trip Award, at vi faktiske ligger blandt de bedste 10 % af alle de hoteller, turistattraktioner og oplevelser, der bliver anmeldt på sitet. Vi er super stolte over det. Ikke mindst fordi det jo er gæster, der helt uopfordret logger ind på sitet og skriver anmeldelserne. Det vil sige, at det er vores gæster i Fårup, der har sikret os den fine placering og prisen, siger Fårup Sommerlands Parkchef, Niels Jørgen Jensen.

Går man ind på Tripadvisor.com kan man finde den meget lange række af anmeldelser, der har bragt Fårup i førertrøjen. "Andet besøg – det er bare så fantastisk", "fantastisk sjov for alle aldre", "fremragende forlystelsespark", "det bedste nogensinde", "elsker dette sted"… Sådan lyder nogle af de seneste indlæg fra gæsterne.

- Vi nærlæser selvfølgelig alt, hvad vores gæster skriver på Trip Advisor, og det er tydeligt for os, at vores prioriteringer omkring højt serviceniveau og oplevelser samt hygge for hele familien rammer spot on. Vi håber, at mange flere af vores gæster vil anmelde Fårup på Trip Advisor, så vi kan beholde den fine placering – eller rykke endnu længere op af listen, slutter Niels Jørgen Jensen.

Læs mere her

tags: restaurant,

onsdag den 2. juli 2014

Ny børnebog om angst

Ny børnebog af Mats Jonsson fortæller en sød historie og beskriver samtidig angst på en letforståelig måde. Monstret i skoven

Jeg hedder Mats og bor i en lille landsby sammen med min mor og far og min bedste ven Rosa Jensen. Her er både skov og marker. Vores hus ligger i skovbrynet.

Min mor og far vil ikke have, at jeg sidder indenfor hele dagen, så hver weekend skal vi ud og stå på ski. "Jeg vil ikke!" siger jeg. Men det nytter ikke noget. De er altid 2. Jeg er kun 1.

Jeg kan ikke forstå, hvorfor jeg absolut skal stå på ski hele tiden. Men det er ikke fordi, jeg er doven. Jeg er bange. Der er nemlig noget inde i skoven. Et skrækkeligt monster med lange slangearme, der rækker ud efter mig. Det er bare kun mig, som er bange for det.

Drengen Mats har en fobi for væltede træer, som efterhånden fylder alt for meget i hans liv. Hans forældre er bekymrede, så de tager ham med til psykolog. Men selvom Mats synes, hun er sød, så tror han ikke, hun kan hjælpe ham. En sød og vigtig fortælling om, hvordan det er, når man er så bange for noget, at man måske kan dø af det.

Den norske forfatter og illustrator Mats Jonsson fortæller indlevende om angsten, hvordan det føles i maven og hvordan man kommer igennem det. Bogen er illustreret med stemningsfulde, tegneserielignende billeder, der er karakteristiske for Mats Jonsson.


Monstret i skoven udkommer den 27. juni 2014 på TURBINE forlaget


Monstret i skoven
Mats Jonsson
På dansk ved Sara Ejersbo Frederiksen
TURBINE. Aarhus 2014
66 sider illustreret
ISBN: 9788771415957
Vejledende pris: 249,- kr.


Læs mere her

tags: Vejle, tegneserie, forfatter, 2014,

tirsdag den 1. juli 2014

Bedre beskyttelse af børn og unge i markedsføringen

Forbrugerombudsmanden offentliggør i dag sin nye vejledning om børn, unge og markedsføring. Vejledningen er ajourført med de nyeste trends og medier. Det styrker beskyttelsen af børn og unge. Alkohol, rusmidler, sundhed, skjult reklame og brug af børn og unge som reklamekanaler på eksempelvis blogs. Det er blot nogle af de forhold, som Forbrugerombudsmanden tager højde for i sin nye og reviderede udgave af vejledningen om børn, unge og markedsføring.

Der opstår løbende nye former for markedsføring. Det gælder især på nettet, hvor kommercielle budskaber i dag bliver spredt via blogs og sociale medier.

Forbrugerombudsmanden har opdateret sin vejledning om børn, unge og markedsføring, så den omfatter de nye trends og medier. Det styrker beskyttelsen af børn og unge.

I 2013 trådte der nye bestemmelser i kraft i markedsføringsloven, der forbyder enhver form for omtale af rusmidler i reklamer rettet mod børn og unge.

Markedsføringsloven er teknologineutral. Vejledningen er derfor relevant for al markedsføring rettet mod børn og unge, uanset hvilket medium markedsføringen optræder i.

Vejledningen er ikke udtømmende, og det vil bero på en konkret vurde-ring, om en reklame bevæger sig inden for grænserne af det lovlige.

Forbrugerombudsmand Henrik Øe siger:

"Børn og unge er en sårbar gruppe, fordi de er lette at påvirke. Jeg har ajourført min vejledning, så den er mere omfattende end tidligere. Det styrker beskyttelsen af børn og unge."

"Der opstår hele tiden nye trends og medier. Vejledningen tager særligt højde for de nye markedsføringsformer, så virksomhederne er helt opdaterede på, hvad der gælder for markedsføring rettet mod børn og unge."

Fakta om vejledningen
Den nye vejledning om børn, unge og markedsføring træder i kraft den 1. juli 2014.

Vejledningen skal ses som et udtryk for Forbrugerombudsmandens fortolkning af reglerne på området.

Vejledningen behandler blandt andet følgende emner:

- Særlige markedsføringsformer, fx forbuddet mod brug af alkohol og rusmidler i reklamer rettet mod børn og unge
- Sundhed og sikkerhed
- Skjult reklame – brug af børn og unge i markedsføringen
- Brug af børn og unge som markedsføringskanal på blogs og andre sociale medier
- Skjult reklame i spil på internettet
- Klubmedlemskaber og løbende abonnementsaftaler
- Uanmodede henvendelser
- Indhentelse af oplysninger fra børn og unge om andre børn og unge til kommercielle formål Erhvervsdrivendes brug af børn og unge i markedsførings- og salgsarbejde
- Vennehvervning
-Sponsorering og anden markedsføring på skoler og i daginstitutioner

Den første vejledning om børn, unge og markedsføring blev udstedt i 1998.

Læs mere her

tags: markedsføring, internet, Vejle, 2013, virksomhed, 1998, ombudsmand, teknologi, 2014, Fakta,

Ny prissammenligningsside til børnefamilierne

Det kan være en dyr fornøjelse af være børnefamilie. Én måde man kan gøre det billige for sig selv, er ved at købe legetøj, det sted hvor det er billigst. Der findes allerede en række prissammenligningssider på nettet, men det er først nu, at der er kommet en side, der er dedikeret til prissammenligning af dukker og dukketilbehør! Dukkepriser.dk slår nu dørene op for Danmarks største prissammenligningsside 100% fokuseret på prissammenligninger på dukke og tilbehør til dukker! Siden lister i øjeblikket prisen på over 1.000 produkter fra 9 forskellige forhandlere og der kommer hele tiden nye produkter og forhandlere til.

Har du en pige, eller måske bare en niece eller vens datter, som du skal købe noget legetøj til Så har du sikkert lagt mærke til hvor dyrt dukker og tilbehør til dukker kan være. Men der er faktisk store prisforskelle som man som forbruger bør benytte dig af. Tager man fx et Barbie Malibu Dream House, så er der lige nu en prisforskel fra dyreste til billigste forhandler på 351 kr. eller hvad der svarer til 22%. På en Baby Born Lys Interaktiv Pige, er prisforskellen på 184,75 kr. - hvilket svarer til hele 37%.

Ligesom med alt muligt andet, bør man derfor være opmærksom på prisen når man købe dukker, fordi ofte er der et billigere sted at købe nøjagtig den samme dukke. Endvidere, så kører de forskellige forhandlere også jævnligt udsalg eller tilbud på forskellige varer, så én uge kan det billigste sted være hos forhandler A, mens det næste uge er hos forhandler B.

Derfor er der også brug for en side som dukkepriser.dk, fordi vi opdaterer nemlig alle forhandlernes priser én gang i døgnet, så det altid er den nyeste og mest korrekte pris, der bliver vist på et givent produkt.

Dermed slipper forbrugerne for selv at skulle lave et omfattende pristjek hver gang, men kan bare gå ind på dukkepriser.dk, finde den pågældende dukke eller tilbehør og derefter ser hvilke forhandlere, som sælger den og hvor det er billigst at købe den. Nemt og enkelt.

Læs mere her

tags: Danmark, pristjek, Barbie,