onsdag den 25. februar 2015

Når man jammer en god historie

Den 23. februar udkommer forfatterne Morten Dürr og Bo Skjoldborg med en ny børneroman 'Jagten på den talende hund'. Romanen er resultatet af 4 ugers intens fællesskrivning på nettet og gåture tidlige søndag formiddage langs vandet på Islands Brygge. De fleste kender historien om kunstneren, der sidder ensom på sit kammer med whiskysjussen, stærk kaffe og en pakke cigaretter og skriver. Eller den om digteren, der går rundt i storbyen midt om natten for at fange stemninger og øjeblikke til sine digte.

Sådan gik det ikke til, da forfatterne Morten Dürr og Bo Skjoldborg skrev deres nye børneroman 'Jagten på den talende hund'. Nok blev der gået ture tidlige søndag morgener langs vandet på Islands Brygge. Men der blev nok så meget klapret løs online på fællesdokumentet i Goggle Docs. Bo Skjoldborg fortæller:

"Det var en meget intens oplevelse. Om morgen, når jeg vågnede, tænkte jeg 'Åh nej, nu skal jeg ind og skrive igen.' Der var helt klart et pres forbundet med at skrive sammen med Morten, fordi han er superdygtig og har skrevet vildt mange historier. Og når vi skrev på nettet, kunne jeg hele tiden se hans cursor bevæge sig på skærmen, mens min egen måske stod stille, fordi jeg ikke kunne finde på noget. Så tog jeg mig sammen og skrev noget mere, bare ét eller andet."

Ét eller andet er så på blot fire uger blevet til en sjov og original børnehistorie på hele 234 sider. Det er ikke kun mængden og længden, der overrasker forfatterne positivt ved at have skrevet deres første fællesprojekt nogensinde. De oplever også begge, at de har skrevet noget andet, end de ville have fundet på hver for sig. Bo Skjoldborg fremhæver, at der er kommet mere plot end i hans andre historier. Og også en mere kort og kontant tone. Morten Dürr siger:

"'Hunden' er blevet en rigtig børnehistorie. Den er sjovere og varmere, end det jeg plejer at skrive. Normalt skriver jeg fx korte gysere. Og jeg skriver ret meget i forskellige retninger for at få fat i plottet. Det kan være en udmattende proces. Her fandt vi på historien, mens vi gik og snakkede og grinede eller spiste hindbærsnitter på Emmerys. Eller vi mødtes sammen med vores døtre og fandt på mere, mens de legede inde i værelset. Det er også en måde at lære hinanden bedre at kende på."

Den oplevelse er forfatterne enige om. Før de begyndte at skrive 'Jagten på den talende hund', kendte de primært hinanden som kolleger. Men gennem skrivningen udviklede deres relation sig stille og roligt, simpelthen fordi de skulle samarbejde om noget, der normalt er svært at lave, og hvor der er mange følelser involveret – som Morten Dürr fortæller:

"Når man skal finde på noget originalt sammen, er det jo for eksempel vigtigt, at man ikke siger 'Hold da op, sikke en elendig idé', når den anden kommer med et forslag. Så må man bare lytte, tænke lidt over det og måske tale sig frem til noget bedre og stærkere."

SÆRTILBUD HOS SAXO.COM i perioden 23.2-23.3.: Køb 'Jagten på den talende hund' for KUN henholdsvis 99 kr. (paperback, normalt 269 kr.) – og 39,95 (e-bogen (normalt 57,16).


Læs mere her

tags: kunst, storby, Island, roman, Rom, forfatter, kaffe,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar