mandag den 13. april 2015

A.P. Møller Fonden støtter tidlig tysk i Aabenraa og Tønder kommuner

Aabenraa og Tønder kommuner får 1.325.000 kroner fra A.P. Møller Fondens folkeskolemidler til et projekt med tidlig tysk i folkeskolerne. Fra næste skoleår indføres tysk fra 0. klasse i Tønder Kommune og fra 3. klasse i Aabenraa Kommune Aabenraa og Tønder kommuner har i fællesskab og i samarbejde med UC Syddanmark søgt om støtte fra A.P. Møller og Hustru Chastine McKinney Møllers Fond til almene Formaal til at opfylde begge kommuners beslutninger om at indføre tysk i de yngste årgange i folkeskolen fra det kommende skoleår.

Ansøgningen er imødekommet med et tilsagn om op til 1.325.000 kroner, som skal gå til kompetenceløft af de lærere, der skal undervise de yngste årgange i tysk.

Tskundervisningen fremrykkes fra skoleåret 2015/16, så eleverne får tysk fra 3. klasse i Aabenraa Kommune og fra 0. klasse i Tønder Kommune. Efter folkeskolereformen skal elever i dag have tysk fra 5. klasse - mod fra 7. klasse før reformen, men i de to sønderjyske kommuner ønsker politikerne altså at begynde endnu tidligere.

- Jeg er meget glad for, at fonden har imødekommet vores ansøgning. I Aabenraa Kommune har vi besluttet at indføre tysk fra 3. klasse for at gavne regionen erhvervsmæssigt og kulturelt og for at styrke relationerne mellem Danmark og Tyskland. Med vores geografiske beliggenhed er det oplagt, at de fleste borgere taler og forstår tysk. Det kan vi være med til at sikre ved, at eleverne bliver bekendt med nabolandets sprog og får lov til at lege det ind. Vores skoleledere har endvidere sat sig det mål, at karaktergennemsnittet ved 9. klasses afgangseksamen i mundtlig tysk i 2022 skal op på et gennemsnit på minimum 7,75, påpeger formand for Børne- og Uddannelsesudvalget Kirsten Nørgård Christensen fra Aabenraa Kommune.

Formand for Børn- og Skoleudvalget i Tønder Kommune, Henrik Mehlsen glæder sig også over tilsagnet fra fonden:

- I Tønder Kommune ønske vi at satse massivt på tyskundervisning i folkeskolen. Med vores beliggenhed ved grænsen er det oplagt, at vores børn og unge får indsigt i tysk sprog og kultur så tidligt som muligt. Det vil være til gavn for de unges sociale relationer og styrke deres job- og karrieremuligheder. Samtidig kan gode tyskkundskaber blandt ungdommen være med til at styrke erhvervsudviklingen i området. Men satsningen kan kun blive en succes, hvis lærerne er godt rustet til at løfte opgaven. Derfor er det meget glædeligt, at vi nu får midler fra A.P. Møller Fonden til at gennemføre den helt nødvendige kompetenceudvikling, siger Henrik Mehlsen.

Da så unge danske elever ikke tidligere er undervist i tysk, kræver det efteruddannelse af de lærere, der skal stå for undervisningen. Det er fortrinsvis dette kompetenceløft, fondens donation skal gå til.

Det skal ske via et tæt partnerskab med UC Syddanmark og med Center for Mindretalspædagogik, sammen med hvilke de to kommuner i 2015-2018 vil udvikle og gennemføre et uddannelses- og opkvalificeringsforløb for i alt ca. 50 lærere. Lærerne skal bl.a. deltage i fælles opstarts- og temadage, camps om tyskundervisning og aktionslæringsforløb.

Som en del af projektet bliver der også udviklet fælles læringsmål for tyskundervisning i 0.-4. klasse.

FAKTA

På landsplan er gennemsnittet for mundtlig tysk ved 9. klasses afgangseksamen steget fra 5,5 til 5,9 i perioden 2009 til 2013. I Aabenraa Kommune er karaktergennemsnittet faldet fra 7,5 i 2011 til 6,5 i 2013. Dette tal skal op igen frem mod 2022. Tyskundervisningen bliver ved minimum én ugentlig lektion af 45 minutter for elever i 3. og 4 klasse.

I Tønder Kommune tilrettelægges tyskundervisningen i 0.-2. årgang som temaundervisning, dvs. undervisning, der ikke er skemalagt, men integreret i anden undervisning. I 3.-6. klasse tilføres én lektion om ugen. Samlet set får eleverne gennem et helt skoleforløb 210 tysktimer mere end Undervisningsministeriets vejledende timetal.

Læs mere her

tags: Danmark, 2009, 2011, Tyskland, politi, uddannelse, 2013, 2018, 2022, Aabenraa, Tønder, folkeskole, opkvalificering, kompetenceløft, kompetenceudvikling, efteruddannelse, undervisning, Undervisningsministeriet, sprog, erhvervsudvikling,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar