lørdag den 29. august 2015

Verdensmester til Store Hestedag på Islandsk hest


Caroline Poulsen er netop blevet verdensmester for ungryttere i Tölt. Mød hende på Store Hestedag, hvor hun viser guldhesten frem.I august blev en drøm indfriet for 20 årige Caroline Poulsen, da hun red hesten "Helgi frá Stafholti" til guld. Den dag spillede tusindvis af timer i stalden, på træningsbaner og ved kvalificerende stævner sammen med hestens dagsform.

"Jeg var klar over, at vi havde en god mulighed for at placere os i toppen. Og på selve dagen kunne jeg mærke, at det gik rigtig godt. Det var så fedt at ride på banen. Jeg fik gåsehud over det hele og var vildt nervøs, men tænkte, at nu ville jeg bare nyde det", fortæller Caroline.

Fælles passion for heste
Caroline har redet siden hun var seks år. At det lige blev de islandske heste, der blev hendes vej til guldet, var lidt af en tilfældighed: "Jeg gik på rideskole og jeg husker, at min far ikke var så begejstret for den hobby. Det var jo farligt! Men min far blev bidt af det, og det blev vores fælles hobby. En dag kom han og hentede mig fra skole - iklædt ridetøj og sagde, at vi skulle på ridelejr sammen i Mols Bjerge på islandske heste", fortæller Caroline. Og det blev startskuddet til en fælles passion for de små, men kraftfulde islandske heste.
Hjemme igen plager og plager Caroline sin far om at få lige netop den hest hun forelskede sig i på ridelejren: Og en dag da hun kom hjem fra skole stod hesten "Landi " i baghaven.

På vej mod toppen
Landi var en alsidig islandsk hest og snart var de to at se på konkurrencebanerne. Mange konkurrencer fulgte og hele syv DM'er blev de kvalificeret til sammen. Landi var god, men efter sæsonen 2012 var han ved at være træt af at konkurrere. Det førte til, at Caroline besluttede at pensionere Landi fra stævnebanerne og købe en hest mere. Desværre dør Carolines far af kræft i sommeren 2010, og Caroline fortsætter herefter deres fælles passion på egen hånd. I vinteren 2012 gik turen til Island for at finde en ny hest. Det var noget Caroline og hendes far havde snakket om i mange år.
"I Island prøver jeg Helgi for første gang og det var så vildt. Han har en fantastisk personlighed, er vild med at være på banen og så er han fyldt med en særlig kraft – han vil bare fremad. Han er en speciel hest, helt sin egen og kræver også rigtig meget fokus fra sin rytter".

Blod på tanden
Den nye hest bringer hurtigt Caroline op af resultatlisterne og allerede i deres første sæson 2013, efter bare 8 måneder sammen, udtages de til landsholdet første gang – og så er VM i sigte: "Lige siden har jeg arbejdet på at holde Helgi på toppen og bevare hans motivation. Og det daglige arbejde med ham fik mig til at drømme. Jeg fik blod på tanden og ville bare op på toppen af podiet", fortæller Caroline.
Og det kom hun den 9. august. Så hvad så nu "Mit næste mål er at komme i top 3 blandt seniorrytterne. Her er konkurrencen hårdere men jeg tror og håber på, at vi kan gøre os gældende der også ". Caroline og Helgi har været udtaget på det danske landshold de sidste 3 år, til VM13,NM14 og VM15.

Store Hestedag
At ride på topniveau er en tidsrøver og en pengesluger. Og netop den økonomiske side af det har været svært for Caroline, der ikke har penge fra familien til at støtte hendes sport. Og derfor har det været en hjælp at være sponsoreret af Store Hestedag: "Jeg betaler det hele selv og står ret meget alene med det. Så derfor betyder det enormt meget af få den støtte. Også fordi det betyder, at der er nogen der tror på mig, og som synes, at jeg gør det godt".
Caroline Poulsen viser guldhesten Helgi frem på Store Hestedag. Her vil hun vise publikum, hvad det vil sige at ride islandske heste, en hesterace, der bliver mere og mere populær i Danmark.

Information:
Store Hestedag, 5. Og 6. September på Roskilde Dyrskueplads, byder på mere end 1.000 heste, der kan opleves i shows, konkurrencer, udstillinger og i staldene. www.storehestedag.dk.
Foto af Caroline Poulsen. Fotograf: Mette Aagaard.

Læs mere her

tags: Danmark, 2010, økonomi, 2013, Island, Roskilde, 2012, penge, Mols, motivation, Roskilde Dyrskue, konkurrence, M1,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar