mandag den 9. juni 2014

Så kan de lære det - 200 år på skolebænken

I år er det 200 år siden, det blev lovpligtigt for alle danske børn at modtage undervisning. Og lige siden er der blevet diskuteret hvilken undervisning der er bedst for børnene og for Danmark. Alle har en mening om skolen - vi har jo selv gået der. Men Hvordan skal børn undervises for at lære bedst Har de brug for frihed, disciplin eller masser af kærlighed Hvor lang skal en skoledag være

Testet på levende børn
For at undersøge hvilke læringsmetoder fra den erfarne folkeskole, der virker bedst afprøver vi fire forskellige metoder på en 4. klasse.

DR har flyttet en helt almindelig 4. klasse ind i et tv-studie for at se, hvad børnene selv synes. Her skal de undervises efter fire af folkeskolens mest udbredte metoder. Undervejs bliver det klart, hvad der virker, og hvad der ikke virker - og hvordan undervisningen i den danske folkeskole er kommet til at se ud som den gør i dag. De fire undervisningsformer er klasseundervisning, projektarbejde, individuelle læringsstile og pædagogiske tests. Alle fire metoder var kontroversielle, da de blev indført, men optræder i dag side om side i den danske folkeskole.

Børn og eksperter kvalificerer debatten
I denne serie på fire programmer får du historien om, hvorfor undervisningen i den danske folkeskole ser ud, som den gør - og om den overhovedet virker efter hensigten. Programmerne giver ordet til landets førende historikere og pædagogiske eksperter, som sætter Folkeskolen i perspektiv. Hvordan er de forskellige pædagogikker opstået Hvordan klinger de med den tid, de er opstået i Og hvilket syn på barnet, læreren og skolen repræsenterer de Hvordan oplever egentlig børnene de forskellige metoder

'Så kan de lære det' giver et indblik i hvordan den danske folkeskole har ændret sig siden begyndelsen af den 20. århundrede og frem til i dag. Både hvad angår læring og menneskesyn.
Serien sendes fire onsdage klokken 20.30 på DR K, første gang den 30. april.

Læs mere her

tags: Danmark, folkeskole, undervisning,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar