søndag den 25. januar 2015

Horsens Kommune udvider brugen af online videomøder til anbragte børn

I Horsens Kommune fortsætter succesen med at bruge online videomøder til at styrke dialogen med borgerne. Videomøderne har blandt andet givet en tryggere og mere fleksibel hverdag for både psykisk syge og deres vejledere. Senest har borgere med alkoholproblemer været glade for den vejledning, de kan opnå via videosamtaler med kommunens konsulenter. På baggrund af de gode erfaringer fordobles nu antallet af borgere, der hjælpes gennem video – og værktøjet skal samtidig bruges af en helt ny gruppe, anbragte børn og unge. It virksomheden KMD, der står bag teknikken, ser kommunen som et fyrtårn i Danmark på området. I Horsens Kommune har online møder mellem borgere med funktionsnedsættelser – eksempelvis psykisk syge eller borgere med hjerneskader - og deres vejledere gennem en længere periode været et hit. Og siden efteråret har en række borgere med alkoholproblemer også kunne tale med kommunens rådgivere via videomøder over nettet.

Samlet set har lige under 40 borgere benyttet sig virtuelle møder med kommunen. Og resultaterne har været så gode, at målgruppen nu fordobles og udvides.

- Horsens Kommune har nu brugt videomøder gennem en længere periode og kan sige, at det for alvor har vist sin værdi. Vi har rent faktisk svært ved at pege på et område, hvor det ikke kan bruges. Både borgere og medarbejdere har været utrolig glade for at bruge det, og vi har oplevet flere gange, at borgere selv har henvendt sig med ønsket om at få det nye værktøj. Derfor udvider vi nu brugen hos de eksisterende grupper og til en helt ny gruppe af anbragte børn og unge, som vi synes er utrolig spændende at få i gang med videomøder, fortæller Karin Holland, direktør for Velfærd og Sundhed i Horsens Kommune.

Brugen af videomøder i Horsens udvides fra februar til at dække i alt 100 borgere, hvoraf tre af dem vil være anbragte børn og unge. Herudover er der planlagt en fase 2, hvor yderligere 100 borgere får mulighed for at bruge værktøjet - heraf yderligere tre anbragte børn. Det er den danske it-koncern KMD, der står bag teknikken.

Vejledningen kommer med overalt
Specialvejledningen, der tager sig af arbejdet med borgere med funktionsnedsættelser har været længst i gang med værktøjet i kommunen. Her peger man især på den store fleksibilitet videomøder giver.

- At have muligheden for at tale med sin vejleder online giver borgerne en stor frihed. Man kan simpelthen tage vejlederen med sig på farten. Og man kan gennemføre en samtale iført nattøj, hvis man ikke kan overskue at få besøg. Samtidig er videomødet mere nærværende end telefonsamtalen, så det giver simpelthen en større fleksibilitet samtidig med en god nærhed. Herudover er der selvfølgelig muligheden for at tage flere samtaler, når vejlederen ikke behøver at sætte sig ud i bilen hver gang og bruge en del af tiden på transport, forklarer Cate H. Kristiansen, der er driftschef for Handicap, Psykiatri, Socialt Udsatte i Horsens Kommune.

Den minimerede transport har givet kommunens afdeling for Handicap, Psykiatri, Socialt Udsatte en effektivisering på 10-15 pct.

Tættere dialog med anbragte børn
De gode erfaringer skal nu afprøves hos en helt ny målgruppe, anbragte børn og unge. Fra februar måned kommer en lille håndfuld anbragte børn og unge også til at kunne benytte sig af videomøder, når de skal tale med deres kontaktpersoner i kommunen.

- Børn, der er anbragt, har behov for en nem adgang til deres rådgiver. Vi ser en god mulighed med video, da det kan løfte vores rådgivning og give en tættere og oftere dialog. Vi har i kommunen fokus på at give børnene så gode forløb som muligt, og da langt de fleste af børnene er velbevandret i at bruge smartphones, tablet, computer er det oplagt at tage de nye teknologier i brug i dialogen med dem. Helt konkret kan det betyde, at vi eksempelvis nemmere og hurtigere kan give dem en direkte vejledning i, hvad meningen er med et brev, de lige har modtaget, forklaret familiechef Ebbe Knabe fra Horsens Kommune.

Der kan på længere sigt også være mulighed for at anvende videodialogen til andre end de anbragte børn. Horsens Kommune ser eksempelvis også et potentiale i at anvende video i samtaler med forældre, skoler, dagsinstitutioner etc.

Horsens Kommune er et fyrtårn
Hos KMD, der står bag teknikken, har man stor ros over for kommunens tilgang til at tage det nye værktøj i brug.

- Vi oplever, at Horsens har en super god tilgang til det at tage et nyt værktøj som videomøder i brug. Al erfaring viser, at noget handler om teknik men det meste om mennesker, hvis man skal have succes med et projekt som det her. Horsens er på mange måder et fyrtårn på området og har stærke resultater og ambitioner at kunne fremvise. Vi er i KMD rigtig glade for at være en del af samarbejdet og ser frem til at fortsætte arbejdet med kommunen, fortæller områdedirektør i KMD, Lonnie Rubino.

Om KMD Viva
KMD Viva er en digital internetbaseret platform, der samler alle kommunens digitale serviceydelser til borgerne. Det er alt fra virtuelle genoptræningsforløb hvor borgeren får sine instruktioner via video, til online samtaler i forbindelse med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.

Platformen giver hver borger en samlet indgang til sine visiterede digitale ydelser og kommunikationen om dem. KMD Viva guider eksempelvis borgeren gennem sine aktiviteter med en kalenderfunktion og beskedservice. Der er også mulighed for videosamtaler, distribution af videoer og indtastning af målinger. Platformen kan rumme alle kommunens digitale tilbud til borgerne - på tværs af forskellige it-leverandører.

Om Horsens Kommune alkoholrådgivning
Læs mere om Horsens Kommunes anonyme og gratis rådgivning om alkohol på
www.lidtformeget.dk

Om KMD
KMD er den største danskbaserede it-virksomhed, og hovedparten af KMD's forretning udspringer af egen softwareudvikling. I over 40 år har KMD arbejdet med udvikling, drift og vedligeholdelse af Danmarks største kommunale it-systemer. KMD udvikler og leverer i dag software- og serviceløsninger til kommune-, stats- og erhvervssegmentet i Danmark. Systemerne håndterer eksempelvis udbetalinger af løn og sociale ydelser, og hvert år beregner og udbetaler KMD's softwaresystemer i omegnen 400 mia. kroner. Det svarer til mere end 20 % af Danmarks BNP. KMD's softwaresystemer håndterer også så forskellige områder som administration af skoler og forsyningsvirksomheder til afholdelse af folketingsvalg i Danmark. KMD koncernen har en årlig omsætning på mere end fire milliarder danske kroner og har omkring 3.000 ansatte.

Læs mere her

tags: Danmark, Holland, direktør, internet, bilen, Vejle, hjerneskade, Horsens, KMD, danske krone, computer, omsætning, virksomhed, fleksibilitet, teknologi, kommunikation, værktøj,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar