lørdag den 22. februar 2014

Debutant skriver børnebog inspireret af sin opvækst på Eremitageslottet i Dyrehaven

image description
En sjov og smukt illustreret billedbog om en håbløs jagt, der vil more både børn og voksne. Bogen er skrevet af Aina Christiansen, der er opvokset på Erimitageslottet i Dyrehaven, hvor hendes forældre var slotsforvaltere gennem 25 år.
Kongen er på jagt, og denne gang VIL han have ram på den rustne hjortesteg Tøffe – Den store kronhjort, der bor i skoven. Men Tøffe er ikke så let at få ram på. Adjudanten er som altid med for at bære madpakken og komme med gode råd, og han vil gøre alt for at hjælpe sin konge.

"Der, deres Majestæt, han ligger der!" råbte adjudanten og pegede ind i skoven.
"Ja, minsandten om ikke den tøffehjort ligger lige foran min næse." Kongens stemme fløjtede af iver.
"Så kan man komme til at bruge sit skydetalent. Kongen er klar!"
Han lagde geværet til skulderen og skød.
Og ramte.
Et træ.

Jagten går ikke helt som planlagt, selvom der er karrysalat på alle madderne – kongens livret. Mon kongen får hjortesteg med hjem fra skoven

En sjov og smukt illustreret billedbog om en håbløs jagt, der vil more både børn og voksne. Bogen er skrevet af Aina Christiansen og Lasse B. Weinreich står bag de fantastiske illustrationer. En overraskende bog for de 3-6-årige.

Forfatteren fortæller om bogens tilblivelse:
"Min bog er kraftigt inspireret af min opvækst på Eremitageslottet i Dyrehaven, hvor jeg boede med mine forældre der var slotsforvaltere gennem 25 år. Her deltog mine brødre og jeg i mange jagter som klappere for Frederik d. 9. Vi fik gigantiske madder med karrysalat fra slottets køkken i forbindelse med jagterne. Kongen var efter sigende glad for karrysalat! Det var madder af en størrelse, som vi slet ikke kunne forstå, hvorfor vi tit endte med at kaste til måls med dem mod skovens træer, simpelthen fordi vi ikke kunne spise mere! Tøffe var en stor kronhjort i Dyrehaven dengang, som var svær for jægerne at få ram på … og som vi børn holdt med!"

Bogen udkommer den 21. februar 2014 ved TURBINE

KONGEN, KRONHJORTEN OG ADJUDANTEN / Aina Christiansen. Illustreret af Lasse B. Weinreich
TURBINE. Århus 2014. 28 sider. / ISBN: 9788771414493. Vejledende pris: 249,- kr.

Læs mere her

tags: Århus, Vejle, 2014, salat,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar