lørdag den 19. januar 2013

Folkeskolens fremtid på spil

Tiden er inde til, at computerspil tages alvorligt; også som andet end god underholdning. De rummer store læringsmæssige potentialer, som i øjeblikket kun udnyttes i minimalt omfang. Konsulentvirksomheden Play Consulting understreger, at computerspil kan gøre en forskel i skolen, men at det kræver nedbrydning af de mange barrierer, der holder spillene ude af klasseværelset.

Der er nærmest tradition for, at folkeskolen kritiseres af gud og hver mand. Det samme gør sig gældende, når talen falder på computerspil. Kritikken kan være nok så berettiget, men uden konstruktive løsningsforslag er den i bedste fald ligegyldig. Play Consulting gør computerspil til en del af løsningen på de udfordringer, folkeskolen står over for i disse år:

"En af disse udfordringer består i, at mange folkeskoleelever har svært ved at forstå det, man vil have dem til at lære og ikke mindst hvorfor de forventes at lære netop dette", siger indehaver og konsulent, Mathias Poulsen.

"Hvad skal vi bruge det til Hvorfor skal vi lære det her "

Undervisningen i folkeskolen opleves ofte som abstrakt, fordi den isoleres fra det omgivende samfund. Skoleelever lærer derfor i vid udstrækning primært at gå i skole, eftersom det de lærer mere end noget andet kvalificerer dem til de udfordringer, skolen byder på.

Computerspil kan gennem deres simulerede universer medvirke til at skabe stærke læringsprocesser, hvor eleverne oplever at have indflydelse på forløbet og samtidig finder læringen relevant, fordi de hele tiden skal bruge det lærte for at spille spillet. I de gode computerspil er læringen nemlig ikke løsrevet fra de situationer, hvor den skal bruges i praksis. Derfor opleves situationen anderledes, når eleverne spiller computer i skolen:

"Det er sjovere at skulle spille det i stedet for, hvis vi skulle have læst om alt det, vi har fået at vide. Det kunne blive kedeligt og så tror jeg også, at man nemmere husker det man har fået at vide, når det er på spil" (pige, 9.klasse).

Udvikling gennem samarbejde

"Det er vores væsentligste punkt på dagsordenen, at computerspil skal opfattes som meget andet og mere end god underholdning. Derfor ønsker vi at styrke forståelsen for, hvordan computerspil faktisk kan forbedre undervisningen i de danske folkeskoler. Vi mener ikke, man kan håbe at skabe verdens bedste folkeskole uden at være villig til at bruge de bedste redskaber", fremhæver Mathias.

En mere målrettet indsats og et bredt samarbejde er afgørende forudsætninger for at kunne indfri computerspillenes potentialer i praksis. Det er nødvendigt at inkludere alle dem, der har forbindelse til skolen i hverdagen. Play Consulting fokuserer på samarbejde og vidensflow og tilbyder derfor ydelser til alle, der på den ene eller anden måde er i berøring med computerspil, læring og folkeskolen. Det drejer sig dermed om folkeskoler, seminarier, kursusvirksomheder, spiludviklere, kommunale forvaltninger blandt mange andre.

"Vi tager os kort sagt af alle opgaver, der har med computerspil og læring at gøre. Det er afgørende for os, at ethvert samarbejde tager afsæt i en konstruktiv dialog, så vi har mulighed for at tilpasse vores tilgang til den konkrete situation. På denne måde tilstræber vi, at de aktuelle behov opfyldes på mest hensigtsmæssig vis og at vores ydelser kan udgøre et solidt fundament for videre arbejde med computerspil", afslutter Mathias.

Om Play Consulting

Play Consulting er ejet af cand. mag. i Medievidenskab, Mathias Poulsen, der også fungerer som konsulent. Ydelserne spænder blandt andet over udarbejdelse af forskelligt skriftligt materiale, afholdelse af workshops, oplæg, foredrag og kortere eller længere kurser på skoler og seminarier. Der kan også være tale om mere specifik vejledning i situationer, hvor computerspil skal inddrages i konkrete undervisningsforløb. Endelig skal nævnes rådgivning på den strategiske tilrettelæggelse, når computerspil skal medtænkes på et mere overordnet plan på fx seminarier eller i kommuners forvaltninger.
 

Læs mere her

tags: computerspil, computer, virksomhed, klasseværelse, folkeskole, videnskab, strategi, undervisning, kursusvirksomhed,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar