fredag den 15. august 2014

Forskelsbehandles kernefamilier og moderne familier i Danmark

FORSKELSBEHANDLING AF KERNEFAMILIER OG MODERNE FAMILIER SAMT BOPÆL- OG SAMVÆRSFORÆLDRE. ÅBENT BREV, Til Socialministeriet,
Kopi til.
Socialministeren
Folketingets Socialudvalg
Folketingets ligestillingsudvalg
Folketingets medlemmer
Ombudsmanden
Press

PRINCIPSAG
FN børnekonventionen artikel 2, den europæiske menneskerettighedskonvention artikel 8 og 14 samt ligestillingslovens kapitel 2 og forældreansvarslovens politiske intentioner om barnets ret til begge forældre foreskriver at der ikke må ske forskelsbehandling af børns forældre.

Foreningen Far kan på trods af dette dagligt konstatere at der for forældre i Danmark er betydelig forskel på at leve i kernefamilier eller andre af de 36 familieformer som i dag registreres af Danmarks Statistik, hvilket hver tredje familie i dag gør.

Ligeværdige forældre som samarbejder positivt men ikke bor sammen eksempelvis i 7/7, 8/6 og 9/5 samværsordninger oplever konstant – i det vi må betegne en forældet familielovgivning – at forældre og børn opdeles offentligt mellem bopæl og samværsforælder (a og b) med vidt forskellige juridiske rettigheder, økonomi og sagsbehandlingstider samt muligheder i praksis. Dette i stedet for at blive betragtet som to gode forældre.

Eksempelvis kan forældre i kernefamilier frit fordele barnets samvær og økonomi mellem sig i hverdagen, som det er bedst for barnet. Moderne familier som samarbejder positivt har ikke samme mulighed, da barnets offentlige økonomi alene henføres til den ene forælder (bopælsforælderen) selv om der er tale om ligeværdige forældre og fælles forsørgelse.

Barnet skal lovgivningsmæssigt i moderne familier opholde sig mindst 7 dage hos bopælsforælderen (ikke samværsforælderen) da der ellers kan være tale om socialt bedrageri i direkte modstrid med ønsket om positivt samarbejde mellem forældrene, forældrenes egen ekspertvurdering af det bedste for barnet og samfundsudviklingen med flere ligeværdige forældre.

Foreningen Far skal på denne baggrund spørge:

1. Finder Socialministeriet at FN børnekonventionen artikel 2, den europæiske menneskerettighedskonvention artikel 8 og 14 samt ligestillingslovens kapitel 2 overholdes i dansk familielovgivning og praksis

2. Finder Socialministeriet at forældreansvarsloven intentioner om barnets ret til begge forældre og positivt samarbejde er "ført ud i livet" i bekendtgørelse og vejledninger i praksis f.eks. med den markante forskel på forældre i kernefamilier og moderne familier hvor forældrene ikke bor sammen samt i opdelingen mellem bopæl og samværsforældre med vidt forskellige juridiske rettigheder, økonomi, sagsbehandlingstider og muligheder

3. Finder Socialministeriet at der er truffet alle passende forholdsregler for at sikre barnet beskyttes mod forskelsbehandling i familielivet – på samme vis som på uddannelsesområdet og i arbejdslivet, som gældende lovgivning og konventioner foreskriver

4. Hvor mange juridiske personer sidder reelt og laver dansk familielovgivning i Socialministeriet som resort ministerium og hvad er den helt præcise procedure for vurdering af lovændringer og behovet for lovændringer, herunder udarbejdelse af bekendtgørelser og vejledninger, som politikerne ikke godkender og som ikke kommer i høring

5. Hvad gør Socialministeriet for at sikre at samme juridiske personer ikke sidder med lovændringer på familieområdet overtid, så der sikres fornuftig modernisering og ligestilling i takt med samfundsudviklingen

6. Finder Socialministeriet at der er grundlag for at gennemføre en lovreform med fuld ligestilling på familieområdet "som udgangspunkt" for alle mennesker på samme vis som det er sket på arbejds- og uddannelsesområdet

7. Hvad er anbefalingen til forældre og borgere som ikke finder dette er tilfældet, hvor skal de starte en retslig prøvelse og hvilken juridisk kontaktadresse skal de stile sådanne sager til

FN børnekonventionen
Artikel 2

1. Deltagerstaterne skal respektere og sikre de rettigheder, der er fastsat i denne konvention, for ethvert barn inden for deres jurisdiktion, uden forskelsbehandling af nogen art og uden hensyn til barnets eller dettes forældres eller værges race, hudfarve, køn, sprog, religion, politiske eller anden anskuelse, national, etnisk eller social oprindelse, formueforhold, handicap, fødsel eller anden stilling.

2. Deltagerstaterne skal træffe alle passende forholdsregler for at sikre, at barnet beskyttes mod alle former for forskelsbehandling eller straf på grund af barnets forældres, værges eller familiemedlemmers stilling, virksomhed, udtrykte anskuelser eller tro.

Læs mere her

tags: Danmark, euro, FN, politi, økonomi, uddannelse, bedrageri, socialt bedrageri, lovgivning, Folketinget, Ombudsmanden, Danmarks Statistik, SF, virksomhed, arbejdsliv, sprog, handicap,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar