søndag den 24. august 2014

Understøttelse af den nye undervisningsform Flipped Classroom

Flipped Classroom i Danmark tager fart. Metoden vinder flere og flere tilhængere, men der mangler IT understøttelse af undervisningsmetoden. Det er nu på vej. Klasserummet.dk er det første system der understøtter Flipped Classroom. Potentialet med Flipped Classroom er stort. Mulighederne med deling af materialer mellem lærere åbner op for helt nye måder at arbejde på. Måden vi uddanner vores unge mennesker på, står over for et paradigme skifte. De seneste 5 år har undervisningsfilosofien Flipped Classroom spredt sig til flere og flere skoler i USA. Resultaterne har været forbløffende.

Analyser fra USA viser at 67% af eleverne forbedre deres testresultater, 88% af lærerne fortæller, at det øger deres jobtilfredshed og 80% af lærerne rapporterer en forbedring i elevernes attitude. Samtidig siger 99% af de lærer, der har prøvet Flipped Classroom, at de gerne vil fortsætte med det. ( kilde: http://bit.ly/1q02D2n )

Flipped Classroom er kort fortalt et "flip" af undervisningssituationen. I stedet for at lave lektier derhjemme, laver man "lektier" på skolen, med en lærer som støtte. Og i stedet for at modtage viden og instruktion i skolen, modtager man viden og instruktion derhjemme, i form at korte videoer der behandler emnet, der skal læres.

Fordelene med Flipped Classroom
At flytte almindelig tavle undervisning og viden overdragelsen ud af klasserummet, samt lektier og arbejdet med emnet ind i klasserummet, har en lang række fordele.

At flytte videns overdragelse i form af tavle præsentation ud af klasserummet gør:
• At eleverne får mere 1-1 tid, med læreren i klasserummet
• At elever, der ikke får den nødvendige støtte derhjemme, er garanteret støtte i form af lærerens tilstedeværelse, når der skal laves opgaver eller arbejdes med et emne
• At læreren får tid og reel mulighed for at differentiere sin undervisning
• At eleven selv kan vælge tempo i sin forståelse af viden. Eleven ser en video hvor en lærer eller en anden ekspert fortæller om et emne. Eleven kan pause videoen, spole tilbage, samt gense videoen. Fravær bliver heller ikke noget problem – viden vil blive overdraget
• At forældre samarbejdet bliver betragteligt forbedret. Forælderen (eller en anden person, der støtter barnet i videns forståelse) kan følge med i, hvad det er læreren gerne vil have at forælderens barn skal lære
• At lærerne kan samarbejde omkring udvikling af videns materiale

At flytte "lektier" og arbejdet med emnet ind i klasserummet gør:
• At læreren kan gennemfører mere elev aktiverende undervisning
• At eleven kan samarbejde med andre elever, i arbejdet med emnet
• At læreren kan arbejde med elev centreret undervisning – Billedeligt talt flytter læreren sig fra, at stå foran eleverne til at stå ved siden af eleverne
• At læreren kan arbejde mere konstant med andre kompetencer end de rent faglige, så som IT færdigheder, samarbejdsfærdigheder, kreative færdigheder, problemløsningsfærdigheder, kommunikationsfærdigheder m.m.

Det nationale perspektiv i klasserummet.dk
Visionen med klasserummet.dk er at skabe en national IT-platform, der understøtter Flipped Classroom i Danmark. En platform, hvor der dels er fokus på national deling af materiale og undervisningsforløb, samt samarbejde mellem elever, forældre og lærere. I løsningen sætter vi også fokus på at "klæde" lærere, forældre og elever godt på ift. Flipped Classroom.

Derudover ønsker vi, at stille de rigtige spørgsmål omkring Flipped Classroom. Det gør vi fordi, at vi mener det er vigtigt at skabe en debat omkring Flipped Classroom i Danmark. Vi kan ikke bare overføre erfaringer og praksis fra andre lande, uden hensyntagen til dansk skolekultur.

Det nationale perspektiv omkring deling af materiale mellem lærere og andre eksperter, har et kæmpe potentiale.

I klasserummet.dk er der mulighed for:
• At når en lærer har produceret et materiale, så kan det uploades og kategoriseres i klasserummet.dk. Det vil umiddelbart blive tilgængelig, for andre lærere som bruger klasserummet.dk.
• At en lærer der finder et materiale på Youtube, kan referere til materialet på klasserummet.dk.

På den måde får vi på sigt, opbygget et stort nationalt system der indeholder materialer der kan deles imellem lærer. Materialer kan bruges til at oprette lektioner, som eleverne skal gennemgå, inden de mødes i klassen næste dag for at arbejde med emnet.

Klasserummet.dk tilbyder desuden muligheden at oprette lektioner til enkelt elever for at dække den enkelte elevs behov.

Status på klasserummet.dk
Klasserummet.dk køre pt. som projekt hos Sødalskolen (tidl. Gellerup skolen) i Aarhus, men indenfor kort tid vil systemet blive gjort offentlig tilgængeligt, med mulighed for at købe adgang.



tags: USA, Danmark, Youtube, kreativ, Gellerup, kommunikation, undervisning, Ford,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar