fredag den 5. september 2014

Grønspættebogen for nye undervisere

Hvordan fremmer jeg aktivitet i timerne Hvordan motiverer jeg de studerende til at arbejde med stoffet mellem timerne Og hvordan vælger jeg aktiviteter, som fremmer de studerendes læringsudbytte I deres nye bog Effektiv holdundervisning guider Anna Bager-Elsborg og Kim Jesper Herrmann læseren gennem undervisningens forskellige faser trin for trin i 10 overskuelige kapitler. Effektiv holdundervisning er en praksisnær guide til nye undervisere, som skal varetage undervisning på hold på universitetsniveau. Det vil sige studenterundervisere, instruktorer, undervisningsassistenter, ph.d.-studerende, eksterne lektorer og andre i begyndelsen af deres undervisningskarriere

Bogens omdrejningspunkt er de mange valg, undervisere står over for at skulle træffe som del af deres undervisningspraksis, fx:

• Hvordan vælger jeg læringsaktiviteter, som med størst sandsynlighed fremmer de studerendes læringsudbytte
• Hvordan fremmer jeg aktivitet i timerne
• Hvordan kan jeg bruge spørgeteknik til at invitere de studerende ind i den faglige samtale
• Hvordan motiverer jeg de studerende til at arbejde med stoffet mellem timerne

Bogen tager udgangspunkt i de seneste 10 års internationale, universitetspædagogiske forskning. Ved brug af tjeklister, skemaer og diagrammer hjælper bogen nye undervisere til at planlægge og gennemføre studenterrettet undervisning, som fremmer aktivitet i og forberedelse mellem timerne.

Om forfatterne
Anna Bager-Elsborg er ph.d. studerende, og Kim Jesper Herrmann er adjunkt. Begge ansat ved Center for undervisning og Læring på Aarhus Universitet.

Ønskes interview med forfatterne kan de kontaktes på:
Kim Jesper Herrmann kh@au.dk - 8716 4737
Anna Bager-Elsborg abager@au.dk – 8716 4732

Effektiv holdundervisning
- En håndbog for nye undervisere på universitetsniveau
Af Anna Bager-Elsborg & Kim Jesper Herrmann
124 sider • vejl. pris 125 kr.

ISBN: 9788759320198

1. udgave 2014

Læs mere her

tags: Aarhus Universitet, interview, undervisning, studerende, forfatter, 2014,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar